Firma údajně kopírovala jiné produkty a manipulovala s jejich vyhledáváním tak, aby se společnosti zvedaly prodeje výrobků privátních značek. Amazon ale tato obvinění jednoznačně odmítá.
„Manažeři společnosti Amazon rozhodně členy Kongresu nezaváděli v omyl. Články, které se v minulých dnech objevily na toto téma v médiích, jsou nepřesné,“ vyvrátil nařčení mluvčí technologického giganta, podle kterého jsou údaje i ničím nepodložené.
Podle pěti členů amerického kongresového výboru manažeři firmy Amazon mohli lhát pod přísahou. Zákonodárci proto firmu žádají o ospravedlňující důkazy, které jejich údajné zvláštní zacházení s produkty privátních značek vyvrátí. Výbor ve svém oficiálním prohlášení citoval nedávné zprávy z vyšetřování agentur Reuters nebo The Markup, které s informacemi o možným nekalých obchodních praktikách přišly.
Reuters přezkoumal tisíce interních dokumentů Amazonu a zjistil, že firma systematicky vytvářela napodobeniny a manipulovala s výsledky vyhledávání s cílem podpořit své vlastní značky. Zároveň se navíc ukázalo, že v Indii bylo dokonce kopírování produktů a manipulace s výsledky vyhledávání součástí oficiální strategie firmy a že ji prověřovali nejméně dva vedoucí pracovníci.
Členové kongresového soudního výboru proto nyní zvažují, zda je vhodné, aby Kongres postoupil tuto věc k dalšímu vyšetřování ohledně možných trestných činů, jichž se společnost včetně topmanažerů mohla dopustit.
KOMENTÁŘ: Bezosova cesta z amerického Seattlu do hanáckého Kojetína |
Bezos loni při své výpovědi pod přísahou v podvýboru Kongresu uvedl, že firma zaměstnancům zakazuje využívat údaje o jednotlivých prodejcích, aby pomáhala svým značkám. V roce 2019 jiný vedoucí pracovník Amazonu vypověděl, že firma nepoužívá tyto údaje k vytváření vlastních produktů ani nemění výsledky vyhledávání v jejich prospěch.
Americká senátorka Elizabeth Warrenová kvůli této kauze vyzvala k rozdělení společnosti Amazon. Republikánský poslanec Ken Buck pak uvedl, že Amazon se dopouští monopolních praktik, jako je falšování výsledků vyhledávání a upřednostňování vlastních produktů před konkurencí. Amazon i Bezos musejí být podle něj pohnáni k odpovědnosti.