Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amazon: Můžeme prodat osobní data

aktualizováno 
Čísla kreditních karet, údaje o měsíčních výdajích, adresy, telefonní čísla nebo spotřebitelské preference - tyto podrobné informace o zákaznících představují nejcennější část majetku internetových společností. Data získaná z objednávek a sledováním nákupů klientů se tak mohou stát předmětem výnosného obchodu, pro který se nejnověji snaží vytvořit podmínky i jeden z předních internetových obchodníků a největší webový knihkupec Amazon.com.

Ten pozměnil obchodní podmínky a své uživatele upozorňuje, že informace od nich získané považuje za firemní majetek, který může být prodán.

„S tím, jak se vyvíjí naše podnikání, můžeme koupit či prodat část obchodů nebo majetku. Během těchto transakcí jsou údaje o zákaznících částí převáděného obchodního majetku,“ píše se v prohlášení. „V nepravděpodobném případě převzetí Amazon.com jinou firmou budou tyto údaje součástí převáděného majetku,“ pokračuje dokument, který zástupci Amazonu blíže nekomentovali.

V souvislosti s nedávnými informacemi o špatné finanční situaci Amazonu se objevily názory, že tak internetový prodejce připravuje odprodej svých aktiv. „Dosud firma přebírala ostatní a během své pětileté existence žádné podobné ustanovení nepotřebovala. Je to hledání si cestičky k vyřešení finančních problémů,“ tvrdí Jiří Donát z poradenské společnosti Deloitte & Touche.

I kdyby se však někdy v budoucnu Amazon rozhodl svou databázi s 22,5 milionu zákazníků někomu prodat, zřejmě by se tento krok neobešel bez právníků.
Obdobný úmysl totiž v létě přivedl k soudu společnost Toysmart.com. Tento webový obchodník s hračkami, který v květnu zkrachoval, nabízel po svém bankrotu zákaznickou databázi dokonce v novinových inzerátech i přes předchozí ujišťování, že „osobní informace se nikdy nedostanou třetím stranám“. K soudu jej pohnala federální obchodní komise, k níž se přidali i prokurátoři z 45 států USA.

Toysmart nakonec s komisí dosáhl dohody, která umožňovala prodej dat v případě, že kupující bude z obdobného oboru a bude dodržovat bezpečnostní záruky dané Toysmartem. Soud však konečné rozhodnutí o databázi s 250 tisíci klientů odložil, neboť se zatím neobjevil zájemce, který by dané požadavky splňoval.

Informace o zákaznících umožňují zasílat cílené obchodní nabídky šité na míru podle příjmů, sociálních podmínek či zálib. Řadu údajů o sobě ovšem zanechávají internetoví uživatelé, i když po síti jen surfují - odkud a jak jsou připojeni nebo jaký používají prohlížeč. Tyto informace se využívají při plánování internetové reklamy. „Všechno se děje na základě IP adres, tedy určitých charakteristických skupin čísel. Nevíme, kdo se za těmito čísly skrývá, ani se tyto údaje nezaznamenávají,“ říká Michal Krejčí z mediální agentury ARBOmedia.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.