Technologické firmy dominují žebříčku, který studie sestavuje, již od jeho počátků v roce 2006. Hodnota značky Amazon stoupla za loňský rok o 52 procent na 315,5 miliardy dolarů (asi sedm bilionů korun). Amazon tak dosáhl hodnoty přesahující čtyřnásobek českého státního rozpočtu.
Za Bezosovým gigantem v žebříčku následují Apple s 309,5 miliardami USD a Google, který měl hodnotu lehce nižší, 309 miliard dolarů.
„Fenomenální růst hodnoty značky Amazon o téměř 108 miliard USD za poslední rok je potvrzením faktu, že značky jsou stále méně připoutány k jednotlivým kategoriím a regionům,“ řekl Doreen Wang z firmy Kantar, která studii spoluvytváří.
„Hranice se rozpínají a technologie umožňují značkám jako Amazon, Google a Alibaba nabízet škálu služeb napříč širokým spotřebitelským spektrem,“ dodal.
Na počet značek vede Asie
Nejvíce značek mezi první stovkou pocházelo z Asie. Z celkem dvaceti tří jich 15 bylo z Číny. Nejhodnotnější čínskou značkou je Alibaba, která loni vyrostla o 16 procent na 131,2 miliardy dolarů a zabrala celkovou sedmou pozici.
Skokanem roku se pak stala sociální síť Instagram. Její hodnota za rok vzrostla o 95 procent, díky čemuž si polepšila o 47 míst na čtyřicátou čtvrtou příčku. Druhou nejrychleji rostoucí firmou je značka sportovního oblečení Lululemon. Ta narostla o 77 procent.
Značka | Kategorie | Hodnota(mld. USD) | Změna hodnoty | Pořadí 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Amazon | Retail | 315,505 | +52 % | 3 |
2 | Apple | Technologie | 309,527 | +3 % | 2 |
3 | Technologie | 309,000 | +2 % | 1 | |
4 | Micosoft | Technologie | 251,244 | +25 % | 4 |
5 | Visa | Platební systémy | 177,918 | +22 % | 7 |
6 | Technologie | 158,968 | -2 % | 6 | |
7 | Alibaba | Retail | 131,246 | +16 % | 9 |
8 | Tencent | Technologie | 130,862 | -27 % | 5 |
9 | McDonald’s | Fast Food | 130,368 | +3 % | 8 |
10 | AT&T | Telekomunikace | 108,375 | +2 % | 10 |
„Výrazný nárůst hodnoty letošních top 100 značek je důkazem síly investic do rozvoje značek,“ uvedl David Roth, šéf BrandZ. Více než dvě třetiny firem na seznamu se zaměřují na technologie, finance nebo retail.
Obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou podle studie negativně ovlivnila především automobilový průmysl, logistické firmy a bankovnictví. Celkově pak zapříčinila asi sedmiprocentní zpomalení růstu velkých firem. Americký prezident Donald Trump přitom zvažuje, že by v postoji k Číně ještě přitvrdil.
Studie BrandZ společností WPP a Kantar letos analyzovala hodnoty značek firem již počtrnácté. Žebříček vzniká kombinací dat agentury Bloomberg a výsledků vlastního spotřebitelského průzkumu. Sleduje 166 tisíc firem z více než 50 trhů.
14. ledna 2019 |