Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velký bratr Amazon vydělává na zákaznících, prodává jejich data v reklamě

  11:38
Internetový gigant Amazon sbírá o svých zákaznících ohromné množství dat. Ví, co nakupujete, kde bydlíte, jak staré máte děti a jestli zrovna nejste nemocní. Obratně toho následně využívá ve svém reklamním byznysu. A firmy tak mohou lépe zacílit své reklamní kampaně.

Distribuční centrum Amazonu v německém Rheinbergu. | foto: AP

Jedno fyzioterapeutické centrum hledalo nové klienty. Nebylo nic jednoduššího, než on-line reklamu zacílit na lidi z okolí, kteří si v poslední době koupili v internetovém obchodě Amazon kolenní ortézu.

Když poskytovatel finančních služeb chtěl promovat své poradenství v oblasti penzí, svou reklamu přesně zacílil na lidi mezi čtyřicítkou a šedesátkou, kteří si nedávno na Amazonu objednali knihu o osobních financích. A reklama velké karetní společnosti se zase zobrazila těm, kdo v online obchodě používají karty vydané jinými bankami. 

To jsou jen některé z příkladů, jak Amazon prodává znalost nákupního chování svých zákazníků. Tu pak různé firmy využívají ke zvýšení efektivity svých kampaní.

„Amazon má přesné povědomí o tom, co lidi kupují,“ říká Daniel Knijnik z reklamní agentury Quartile Digital, která databázi internetového gigantu využívá pro své zákazníky. „Pro zadavatele reklamy to je splněný sen,“ citují muže New York Times.

Prodej reklamy je dnes třetím nejdůležitějším pilířem podnikání společnosti Amazon, vedle internetového obchodu a cloudových služeb přes internet. Její reklamní byznys má podle odhadu banky Morgan Stanley hodnotu kolem 125 miliard dolarů (2,8 bilionu korun), víc než Nike nebo IBM. Jádrem jsou reklamy na obdobné produkty, které uživatel hledá na stránce Amazon.com. 

Ví, co nakupujete, ale i kde bydlíte a co trápí vaše děti

Kromě toho, že Amazon ví, co lidé nakupují, ví také, kde bydlí (protože jim tam doručuje) a jaké platební karty využívají. Zná věk dětí svých zákazníků, díky doručování sirupů na kašel do dvou hodin také ví, kdo je zrovna nachlazený. Firma toho obratně využívá a rozšiřuje své reklamní služby založené na datech o zákaznících pro různé zadavatele.

Žádné pokladny, žádné fronty. Futuristickým nákupům Amazonu roste konkurence

Online reklama má různé nástroje, jak se dostat k zákazníkům. Například výrobce běžeckých triček pro ženy se může obrátit na Google, aby vytipoval lidi, o kterých si na základě jejich dřívějšího vyhledávání a surfování myslí, že jsou ženského pohlaví a zajímají se o běhání. Nebo může oslovit Facebook, aby reklamu zobrazoval členům ženských běžeckých skupin.

Reklama na Amazonu se v mnohém podobá Googlu nebo Facebooku - cílí na uživatele na základě jejich zájmů, vyhledávání a demografických charakteristik. Amazon ale umí odstínit odhadování tím, že reklamu prostě zobrazí lidem.

Samoobslužná reklamní platforma dává na výběr mezi stovkami segmentů zákazníků. Některé nástroje cílení reklamy jsou založené na nákupním chování, vznikají pak skupiny jako „nakupuje potraviny v zahraničí“ nebo „v minulém měsíci koupil mast na akné“. 

Znalost demografického složení domácností pak umožňuje vznik skupin zákazníků typu „Má děti mezi 4 a 6 lety“. Jiné těží ze znalosti toho, jaká videa a média lidé na Amazonu využívají. Že si například nedávno pustili video s fitness nebo cvičením či konkrétním hercem.

VIDEO: Semafory k WC, pohyby robota. Jak to chodí v českém Amazonu

Kromě svých nákupních zvyklostí dávají zákazníci Amazonu o sobě i další informace, které pak jdou využít při plánování reklamy. Například v sekci Garáž si může zákazník zadat parametry svého auta, aby si mohl být jistý, že díly, které tu nakupuje, do něj budou pasovat. V roce 2015 Amazon data z této sekce poskytl prodejci autopojištění, který pak mohl cílit na konkrétní skupiny lidí. Zadavatelé reklamy si mohou nyní vybírat řidiče aut s konkrétními parametry a těm pak svou nabídku zobrazovat. 

Amazon také firmám nabízí, že porovná svou zákaznickou databázi s jejich. Reklama se pak zobrazuje těm, kdo jsou na obou seznamech. 

14. ledna 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...