Gilmartin dostává na rozdíl od jiných spropitné až na konci celého roku, proto se nyní obává více než ostatní. "Na toto spropitné čekáme celý rok. Stejně jako na podobné bonusy čekají na Wall Street," řekl Gilmortin.
Více zkušeností má servírka Jency Rogers, která deset let pracuje v kavárně v Phoenixu. Tvrdí, že spropitné klesá i o více než polovinu. "Při objednávce za sedm až deset dolarů nechávali zákazníci zhruba dva dolary dýška. Nyní dávají jeden dolar, 50 centů nebo také vůbec nic," říká Rogers.
Aby zákazníci ušetřili, prodlužují také dobu například mezi návštěvami kadeřníka. "Zatímco dříve chodili každé čtyři týdny, nyní je to jednou za šest neděl," řekl kadeřník Gary Sebastian.
Spropitné lidé berou jako dárek
Menší zájem zákazníků sleduje také Rafael Gadaye. Lahve vodky a sušenky, které ve svém holičství připravil pro zákazníky, zůstávají netknuté. "Lidé, kteří dávali vysoké spropitné, se zde už raději neukazují, protože se stydí dávat méně," říká Gadaye. Přiznává ale, že sám začíná šetřit. "Dříve jsem dával dvacet procent, teď už jen deset," dodal.
Mnoho zaměstnanců, kteří dostávají dýška, má hodinovou mzdu nižší, než je minimálních 6,55 dolaru. Předpokládá se, že právě spropitné rozdíl vyrovná. Odborníci odhadují, že každý rok zaměstnanci na spropitném vydělají 30 miliard dolarů.
"Mnoho lidí si neuvědomuje, že spropitné je součástí platů mnoha zaměstnanců," říká Kit Yarrowová z univerzity Golden Gate v San Francisku. "Myslí si, že je to bonus. Je tak velmi jednoduché omezit dýška z 18 nebo 20 procent na 12 či 15 procent, když je lidé berou jako dárek a ne součást mzdy," dodala.
Méně dostávají i Češi
"Hubená" dýška se začínají objevovat i v českých restauracích. "Přestože obsazenost šla nyní nahoru, dýška v poslední době klesla zhruba o dvě procenta," říká Martin Šampalík, spolumajitel sítě pivnic The Pub. "Naši barmani to pociťují," dodal.
Společnost v říjnu otevírá v Liberci už desátou pivnici, kde si návštěvníci mohou sami načepovat pivo z pípy umístěné přímo na jejich stole. V Praze firma provozuje tři pivnice, které podle Šampalíka ze 75 procent navštěvují Pražané, zbytek jsou cizinci.
Podobný případ popisuje také barman z restaurace na pražském letišti, který si nepřál být jmenován. "Spropitné se začalo snižovat zhruba před půl rokem. Je to ale také tím, že je na letišti draho," uvedl.
Změny naopak nepociťuje majitel pražské pizzerie Palermo Martin Šos. "Zatím k nám krize nedorazila a snížení v tomto směru nepociťuji. Máme poměrně stálou klientelu, která dává spropitné stále stejné. Myslím, že ekonomická krize se v návštěvnosti naší restaurace projeví až příští rok," uvedl.
Dýška podle něj dávají Češi i cizinci. "Občas se musí cizincům vysvětlit, že spropitné není zahrnuto v cenách, ale jinak v tom nevidím větší rozdíl, štědří jsou turisté také," dodal.