Američané mají zájem i o klasické české hračky

New York - Přestože doba přeje elektronickým kouzlům, nejsou klasické hračky ze dřeva, plyše, kovu nebo plastů na americkém trhu zcela ztraceny. Dokonce lze říci, že je o ně zájem, ale překvapivě více mezi dospělými než dětmi. Prosazují se ale pomalu, protože výrobci jsou příliš malí, chybí reklama a spojení s americkými dealery, bez nichž je pro české výrobce na americký trh téměř nemožné proniknout.

Možnost předvést své hračky americkým zákazníkům nyní nabízí newyorský Mezinárodní veletrh hraček, který je považován za největší ukázku dětského zábavního průmyslu na západní polokouli.

Česká republika tam má poprvé vlastní oficiální stánek, v němž se představuje osm firem, které kromě sebe zastupují dalších devatenáct výrobců, většinou malých dílen o osmi až dvanácti zaměstnancích.

"Oficiální česká účast na veletrhu je dotována ministerstvem průmyslu a obchodu v rámci podpory proexportní politiky," řekl ředitel české oficiální účasti Václav Malý.

Za export hraček do Spojených států inkasují čeští výrobci ročně kolem 40 miliónů dolarů, což je zlomek celkového česko-amerického obchodu. Je však spojen s udržováním pracovních míst v oblastech, které postihuje vysoká nezaměstnanost.

"Do Ameriky bychom chtěli vyvážet dřevěné domečky a nábytek pro panenky, hledáme americkou firmu, která by nás sem uvedla," řekl jednatel společnosti jedné z vystavujících firem Jan Kubata.

Od roku 1993 si hrají americké děti i dospělí s elektricky poháněnými modely vláčků, které sem posílá další pražská společnost, ročně za více než 86.000 dolarů.

"Museli jsme produkty přizpůsobit americkému vkusu, stylu, vlakům, jak je tu znají, a musíme je vyrábět tak, aby se k nim hodily zdejší doplňky," řekl její zástupce Gustav Tauš.

V tvrdé zahraniční konkurenci se snaží uplatnit výrobci loutek, které si kupují dospělí jako dekoraci bytu. Kupodivu nejvíce jdou prý na odbyt "negativní charaktery", tedy čarodějnice, čerti a smrtky.