Vánoce - ilustrační foto.

Vánoce - ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Američané na dárcích mírně šetří, za víkend průměrně vydali 6 tisíc korun

První vlna nákupů ve Spojených státech přilákala v USA do kamenných i on-line obchodů více lidí než loni, jejich útraty ale za minulým rokem zaostávaly. Za víkend utratil průměrný Američan 343 dolarů, tedy šest tisíc korun. Takovou částku letos chtějí Češi vydat za všechny dárky.

Podobně jako Češi, také Američané nebudou tak štědří. Ještě loni utratili na osobu 372 dolarů, což je o 520 korun více (loni to bylo celkem 6520 korun). Uvedla to Národní maloobchodní federace (NRF).

Američané jdou po slevách

Zahájení předvánočních nákupů, které tradičně odstartovalo velké slevy o takzvaném černém pátku a jež mělo napovědět, jak je na tom americká ekonomika, tak přineslo smíšené výsledky. Celkem od pátku do neděle obchody navštívilo 195 milionů nakupujících proti loňským 172 milionům. Při nakupování se podle všeho ale zaměřili jen na výrazně zlevněné zboží a nenechali se jím strhnout k větším nákupům.

Celkové tržby za první víkend předvánoční nákupní sezony tak oproti loňsku podle odhadů vzrostly jen nepatrně o 0,2 miliardy na 41,2 miliardy dolarů.

"Zákazníci tento víkend ukázali, že jsou ochotni otevřít své peněženky kvůli výhodným koupím, když se vydali využít velké slevy na méně drahých položkách, jako jsou třeba hračky," řekla prezidentka NRF Tracy Mullinová.

Obchodníci, které podle ní povzbudil počet nakupujících, se tak podle ní budou tomuto trendu muset přizpůsobit a nabídnout před Vánoci další slevy.

Černý pátek se v USA tradičně nese ve znamení největších slev v obchodech za celý rok. Letos obchodníci kromě hraček lákali například na výhodné navigace či LCD televize. Své slevy řada z nich neobvykle inzerovala dlouho dopředu, aby povzbudila spotřebitele k nákupům. Zájemci o nejvýhodnější položky si v pátek museli přivstat, jednotlivé obchody tohoto zboží na skladě měli často jen několik kusů.

Kybernetické pondělí, den internetového nakupování

Ani letos tlačenice v obchodech, které loni v jednom případě dokonce skončily tragicky, Američany neodradily. V brzkých ranních hodinách se nakupovat vydala téměř třetina zákazníků, a to 31,2 procenta. V roce 2008 jejich podíl činil 23,3 procenta. "Když je na tom ekonomika dobře, mohou mít lidé tendenci na černý pátek dát přednost delšímu spánku. Vysoká nezaměstnanost a důraz na cenu ale spotřebitele přiměl přijít do obchodů brzy v očekávání nejvýhodnějších nákupů," podotkl Phil Rist z výzkumné firmy BIGResearch.

Další slevy na Američany čekají již dnes, o takzvaném kybernetickém pondělí, kdy své akce představí internetoví obchodníci. Společnost BIGResearch očekává, že toto kolo slev přiláká kolem 100 milionů zákazníků.

Již o víkendu přitom nakupovala online více než čtvrtina zákazníků. Téměř polovinu jich pak přilákaly velké obchodní domy.

Speciální slevy na kybernetické pondělí chystá téměř devět z deseti internetových obchodníků, což je mírně více než loni. Naprostá většina lidí přitom bude na rozdíl od minulosti nakupovat z domova, a ne z práce.

Také v Česku začaly předvánoční nákupy. Žádné statistiky ale zatím nejsou. Minulý týden GE Money Bank vydala průzkum, z něhož vyplývá, že průměrný  Čech letos plánuje za vánoční dárky utratit okolo 6276 korun. O něco větší výdaje budou mít ženy. - více čtěte kolik Češi vydají za Vánoce

,