Společnost si to velice dobře uvědomuje. Minulý týden z funkce výkonného ředitele odstoupil devětačtyřicetiletý Bill Ford Junior. Snahu o návrat k finanční stabilitě vzdal a rozhodl se, ji přenechat jiným.
Restrukturalizační opatření miliony a výsledky zatím příliš nenesou. V prvním čtvrtletí se kvůli nim Ford propadl do ztráty 1,19 miliardy dolarů. V srpnu oznámil, že sníží výrobu o pětinu a restrukturalizační plán tak dál prohloubí.
Ve stejné politice pokračuje po odstoupení Billa Forda i jeho nástupce Allan Mulally. Manažer, který posledních 37 let strávil v Boeingu, chce ušetřit do roku 2008 asi pět miliard dolarů a začal tedy škrtat. Ford celkem rozdá 14 tisíc výpovědí. Dostane ji tak asi třetina všech zaměstnanců, kteří pobírají měsíční plat.
I tak ale management odhaduje, že k zisku se automobilka nevrátí dříve než v roce 2009. Nový plán, který má automobilku spasit, je už třetí restrukturalizací v průběhu posledních pěti let. Automobilka ho vyhlásila v lednu a dala mu optimistický název Way Forward - tedy "Cesta vpřed".
Řadě zaměstnanců firmy z něj ale běhá mráz po zádech. Hlavním smyslem programu totiž je do roku 2012 zavřít 14 továren a také propouštět. Do šesti let má práci ztratit asi 30 tisíc lidí.
Henry Ford založil automobilku 16. června roku 1903. Na nastartování automobilové legendy mu stačilo 28 tisíc dolarů v hotovosti. Ford začal produkovat vozy a modely označoval písmeny abecedy.
O pět let později se mohli první zákazníci projet v snad nejslavnějším voze – modelu T. V roce 1908 stál 825 dolarů. Jeho cena dál padala a v roce 1914 už byl Ford jasnou jedničkou amerického trhu. Nyní první příčku ovládá General Motors. Ford si ale pořád drží na stříbrnou pozici.