Čas jsou peníze. A nejnovější studie výzkumné agentury INRIX ukazuje, kolik času a peněz Američané ztratí „vysedáváním“ ve svých autech. Celkově hospodářství USA přišlo v pracovní produktivitě kvůli loňským dopravním zácpám o 87 milliard dolarů (1,99 bilionu korun). Pro srovnání, výdaje českého státního rozpočtu loni dosáhly 1 007 415 603 672 Kč, tedy zhruba polovinu toho, o co Američané v produktivitě práce přišli.
Na prvních třech příčkách se z hlediska času řidičů ztraceného za volantem v zácpě umístily Boston, Washington D. C. a Chicago, píše CNBC. V Bostonu řidiči přišli kvůli pomalé dopravě o 164 hodin ročně. Přepočteno na celkovou roční sumu město ekonomicky tratilo 4,1 miliardy dolarů (93,9 miliardy korun). Náklady na dopravní zácpy na jednoho řidiče tak vyšplhaly na 2291 dolarů (52,5 tisíce korun).
Řidiči ve Washingtonu a Chicagu loni ztratili v zácpách 155, respektive 138 hodin. Z hlediska dopravní plynulosti tak jsou na tom hůř než New York a Los Angeles.
Češi strávili v kolonách až 24 hodin, řidiči v Moskvě čtyři dny |
Podle dopravního analytika INRIX Trevora Reeda však nejsou zácpy v amerických městech nejhorší na světě. Toto neslavné prvenství patří Moskvě, kde podle agentury řidiči loni v průměru v zácpě ztratili 210 hodin. Následují Istanbul, kolumbijská Bogota, Mexico City a brazilské Sao Paulo. Boston se jako jediné americké město umístil v první světové desítce na osmé příčce.
Praha zaujímá v žebříčku Global Traffic Scorecard 46. místo se 143 hodinami, které průměrný řidič kvůli pomalé dopravě prosedí za volantem. Ušlou produktivitu práce ale v Česku žebříček nestanovuje.
Centrum dopravního výzkumu nicméně pravidelně sleduje vývoj celkových ekonomických ztrát v důsledku dopravní nehodovosti. Poslední dostupné údaje za rok 2016 hovoří o tom, že celkové ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích se vyšplhaly na 69,4 miliardy korun, což představovalo 1,45 % HDP v roce 2016.
Stát chce vědět, kde jsou zácpy. Desítky tisíc aut dostanou čip |
V sumě jsou započítány náklady na zdravotní péči účastníka dopravní nehody, práci dopravních policistů, hasičů, soudců i lidí ze státní správy. Promítají se zde také škody pojišťoven a odškodnění pro oběti dopravních nehod. Navíc stát přichází o hospodářský přínos zraněné nebo usmrcené osoby a naopak musí investovat do jejího zdravotního a sociálního zabezpečení.
Nejvyšší nákladovou položkou jsou ztráty na produkci, které mají nejvyšší dopad na příjmovou stránku státního rozpočtu. V důsledku vzniklých ztrát na produkci - kdy usmrcená nebo zraněná osoba není schopna vyprodukovat určitou výši hrubého domácího produktu - se snižuje výše hrubého domácího produktu (HDP) a tím i daňový příjem do státního rozpočtu.
Dopravní kolaps vytvořil v Los Angeles v roce 2016 červenobílého hada: