Libové jemně strukturované hovězí, známé v Americe jako "růžový sliz"

Libové jemně strukturované hovězí, známé v Americe jako "růžový sliz" | foto: Reuters

Americký masný průmysl se potýká s „růžovým slizem“ z hovězího

  • 573
V USA se rozhořel skandál kolem "růžového slizu", což je hovězí obdoba v Česku dobře známého drůbežího separátu. Po kampani, kterou odstartoval známý televizní kuchař Jamie Oliver, teď tři ze čtyř amerických závodů, které tyto "odřezky libového hovězího" vyrábějí, zavřou své brány kvůli pobouření veřejnosti.

Píše to na svém webu britská BBC. Jamie Oliver v loňském americkém vydání svého pořadu ukazoval, jak jsou burgery doplňovány masem, které dříve bylo používáno na žrádlo pro psy a lidé ho mohou jíst jen poté, co jej upraví chemikálie.

Oficiálně jde o produkt zvaný "libové jemně strukturované hovězí". Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa. Zahřívají se a v centrifuze se z nich odstraňuje většina tuku. Pak jsou vystaveny plynnému hydroxidu amonnému, který v nich usmrtí bakterie.

Libové jemně strukturované hovězí, známé v Americe jako "růžový sliz"

V USA se tento produkt ve snaze snižovat náklady přidává do karbanátků a dalších hovězích produktů asi 20 let. Podle amerického ministerstva zemědělství je bezpečný. Byl zjištěn v 70 procentech mletého hovězího prodávaného v amerických obchodech.

Nyní ministerstvo zemědělství povolilo školám, aby přestaly používat produkty obsahující "růžový sliz", a k bojkotu se připojily i samoobsluhy a bufety rychlého občerstvení.

Potravinářský průmysl ale zdůrazňuje, že se bude muset porazit 1,5 milionu kusů dobytka navíc, aby se "růžový sliz" nahradil.

Uzavření tří masokombinátů a ztráta 850 pracovních míst v době vysoké nezaměstnanosti mnoho lidí pobouřilo a udělala z Jamieho Olivera v některých internetových diskusích terč nenávistných komentářů.

Právě on totiž udělal asi nejvíc pro to, aby se "růžový sliz" dostal do povědomí širší veřejnosti. Kampaň na internetu se rozjela poté, co v březnu o celé věci informovala televize ABC.

Je to možná první příklad, kdy nějaká složka potravy byla stažena ne kvůli obavám z bezpečnosti, ale protože se lidé rozhodli, že je nechutná, upozorňuje BBC.

Představitelé masného průmyslu rozjeli protikampaň, jelikož "růžový sliz" podle nich splňuje federální předpisy pro bezpečnost potravin a používá se už od začátku 90. let. Tento týden zahájili protiútok a přišli s novým sloganem Dude, it's beef (Kámo, je to hovězí). Najali si texaského guvernéra a bývalého prezidentského kandidáta Ricka Perryho, který se svědomitě zakousl do hamburgru se spornou přísadou při návštěvě zpracovatelského závodu v South Sioux City v Nebrasce.

Konzultant Gary Martin si ale myslí, že zpracovatelské firmy jsou zcela mimo. "Co na tom záleží, že to je stoprocentně hovězí a že v tom nejsou žádné bakterie, když si myslíte, že to je nechutné," řekl.

Zbytky masa a kostí obsahuje zhruba pětina uzenin

Novinářka EJ Schultzová z časopisu Advertising Age si zase myslí, že spotřebitelé jsou pobouření především kvůli nedostatečné transparentnosti. "Lidé si říkají 'Jak to, že jsem o tom nevěděl? Jak to, že to nebylo na produktu označeno?' Lidé dnes chtějí, aby všechno bylo jasně vyznačeno," řekla.

Jason Karpf, který učí PR a marketing, si myslí, že masný průmysl se má o moderním spotřebiteli ještě co učit. "Větší bdělost spotřebitelů znamená, že se výrobci musí podívat na každý komponent potravy a představit si veřejnou reakci na něj. Musí předvídat reakci veřejnosti a připravit se na ni."

Zatímco někteří lidé si myslí, že "libové jemně strukturované hovězí" skončilo, jiní si nejsou tak jistí. EJ Shultzová je přesvědčena, že když bude náležitě označeno, může být levnější alternativou pro milovníky hovězího masa, kteří mají hlouběji do kapsy.

,