Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Američtí obchodníci si musí své zákazníky předcházet

aktualizováno 
jiný kraj.
jiný kraj...

Nedávno jsem v cukrárně v centru Prahy kupovala velký dort a velmi mě překvapilo, že jsem musela ještě zvlášť zaplatit za krabici. Bez krabice se ale dort nedá odnést a nic jiného než zaplatit o něco víc mi nezbývalo," popisuje svou zkušenost při nákupech Zuzana Simon která žije v New Yorku. "Myslím, že každé koupené zboží by měli dát v prodejně zákazníkovi za prodejní cenu a v takovém stavu, aby si jej mohl z obchodu bezpečně odnést," dodává.

V tuzemsku jsou zákazníci zatím spíše zvyklí, že často musí připlatit za krabičku, pokud si nechtějí odnášet salát z lahůdek jen ve fólii, nebo za tašku, do které by nákup uložili. "Kdyby to udělal nějaký americký obchodník, považovali by ho za blázna a nikdo by k němu ani nechodil nakupovat. Říká se tomu 'nickel-and-diming', v češtině tomu asi nejlépe odpovídá úsloví "stokrát nic umoří osla," vysvětluje zvyklosti v USA Zuzana Simon. Obal je pro americké prodejce nutná režie podnikání, stejně jako na- příklad osvětlení nebo vybavení prodejny. Připlácí se pouze za dárková balení, ale jsou i obchody, kde zákazníkům zabalí určité zboží jako dárek zcela zdarma V Česku vadí Zuzaně Simon také to, že si musí do obchodu nosit vlastní tašku nebo za ni zaplatit. "V Americe mi vždy dají k nákupu plno tašek. Někdy je jich až moc, ale v každé domácnosti je pak využijí na odpadky. A vždy je v prodejně zaměstnanec, který mi do nich zboží sám naskládá." Pro Američany je nezvyklé i placení za nákupní vozíky. Jedou-li doma nakupovat, vezmou si zdarma vozík a mohou si v něm nákup odvézt třeba až před vlastní dům, aniž by je někdo zastavil. "Poprvé jsem se s placením za vozíky setkala ve Švýcarsku. Místní lidé mi vysvětlili, že to zavedli kvůli pořádku, protože každý zákazník tak musí vrátit vozík tam, kde ho vzal. V Americe mají majitelé obchodů i na uklízení vozíků vlastní zaměstnance a jde jim hlavně o to, aby měli zákazníci co největší pohodlí, s minimem námahy a aby se často a rádi do jejich obchodu vraceli," vysvětluje Zuzana Simon.

CO NA TO ZÁKON

I když jsou tuzemští spotřebitelé většinou zvyklí platit u některých, zejména lahůdkářských výrobků zvlášť za obal, měli by vždy předem vědět, kolik za něj také zaplatí. Podle zákona o ochraně spotřebitele totiž musí obchodníci nejen prodávat zboží v hygienicky nezávadných obalech nebo je do nich při prodej zabalit, ale také správně zákazníky informovat o konečné ceně. Informace mimo jiné nesmí budit zdání, že v ceně jsou zahrnuty dodávky výrobků (například krabiček, kelímků, tašek), výkonů, prací či služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilsutrační snímek
Bude to nový hit? Ve Španělsku vypěstovali nízkotučné avokádo

Avokádo je řadou expertů na jídlo považováno za superpotravinu vzhledem k vysokému obsahu vitamínů a minerálů, některým mohl vadit jen vysoký obsah tuku. Ovšem...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.