Levnější americká pšenice
Češi si za posledních dvacet let změny v kvalitě potravin zažili několikrát. Například obří pekařská firma Sara Lee nakupuje levnější pšenici s nižším obsahem proteinů. Další, General Mills, snížil počet polotovarů k výrobě hamburgrů a nabídku tvarovaných těstovin ze 75 na 40 druhů.
A i výrobce slavných polévek Campbell Soup omezuje nabídku. "Ke každé polévce jsme přistupovali umělecky, vždy s jinými ingrediencemi," popsal pro deník Wall Street Journal šéf Douglas Conant.
"Ale to je výborné, když máte jedinou polévku, a ne 120 druhů," dodal.
Firmy, které jsou na burze, změnu receptů přiznávají, protože musí. Tajily by investorům informace, na kterých jsou závislé ceny akcií.
Robert Moskow, analytik banky Credit Suisse, ve svém investičním výhledu popsal, že má raději akcie Kellogg nebo General Mills, protože jsou méně závislé na cenách ingrediencí. Zbytek ceny akcie jsou technologie, práce či značka.
Takoví H. J. Heinz (kečupy) nebo Wrigley (žvýkačky) jsou podle analytiků v pohodě. I když zdraží, lidé je budou kupovat dále. Kraft Foods, výrobce Milky nebo kávy Jacobs, už na tom bude hůře.
"Zvedli jsme ceny. Ale naše značka není tak silná, aby se prodej udržel na stejné úrovni," přiznal investorům Rick Searer, severoamerický šéf společnosti. Dodal, že firma proto bude – a to je ironie dražších cen – více investovat do reklamy.
"Recepty však neměníme," uvedla pro MF DNES mluvčí místního Kraft Foods Jitka Hofmanová.
Unilever, výrobce margarínů Flora nebo Rama, také přemýšlí, jak dál. Nabídku neomezil, ceny užmírně zvedl.
"Ceny rostlinných olejů celosvětově dramaticky rostou a my se snažíme hledat cesty, jak nepřenášet rostoucí náklady na zákazníky," popsal Jakub Kadlec z české pobočky Unileveru. Ujišťuje zároveň, jako ostatní firmy na trhu, že nebude sahat ke kompromisům.
"Neměníme oblíbené příchuti výrobků podle cenových výkyvů surovin. Ceny lískových jader značně poklesly, ale lyofilizované ovoce (sušené jahody, maliny) zdražilo a příště to může být naopak," popsal Zdeněk Jahoda, většinový majitel firmy Emco, která vyrábí snídaňové sušenky a müsli.
Sice zdražily, ale to musela udělat i konkurence, a tak se dopadu nebojí. Po jiných úsporných receptech sáhly podle lidí z českého potravinářského byznysu firmy už dávno.
Šizené české špekáčky
"Začalo to při vstupu velkých řetězců zhruba v polovině 90. let. A došlo to až do šizených špekáčků se sójou, sýrům vyrobeným bez mléka," popisuje jeden z expertů. V posledních letech však začalo přibývat zájemců o kvalitnější zboží, potvrzuje mluvčí Teska Jana Matoušková.
Velké změny přišly však do Česka ihned po revoluci, kdy nadnárodní firmy kupovaly místní továrny, vzpomíná bývalý ředitel čokoládoven Nestlé Jaroslav Camplík. Nestlé získala čokoládovny Orion i výrobce oplatků Opavia.
"Byly dovezeny nové technologie. Oplatky byly křehčí a ne gumové, čokoláda jemnější, receptury vylepšené, obaly atraktivnější," dodal.