Amerika byla pokořena v nákupu jídla on-line

Britové předběhli Ameriku. Platí to alespoň v nákupu potravin na internetu. Američané přišli s nápadem netrmácet se při nákupech po obchodních domech, ale raději si sednout v teple kanceláře nebo domácí pracovny k počítači a nakoupit on-line. Britové ukázali, že tuto vymožnost moderní doby dokáží nejlépe využít při pořizování tak základní lidské potřeby jako je jídlo. Na síti za něj loni utratili 580 milionů dolarů (skoro 21,5 miliardy korun). Čeští zákazníci na internetu loni nakoupili potraviny pouze za 48 tisíc korun.

Jak rostly tržby za on-line prodej potravin v ČR
v roce 2000

Čtvrtletí

Tržby v Kč

I.

2 363

II.

4 383

III.

15 843

IV.

25 374

Celkem

47 963

Podle studie společnosti Datamonitor se z více než poloviny na prodaných potravinách v Británii podílí maloobchodní řetězec Tesco. Utržil téměř 311 milionů dolarů, což se nepovedlo žádné jiné firmě.

Se 170 miliony dolarů se na druhém místě v tržbách umístila nizozemská síť Ahold, třetím největším on-line prodejcem je americký Webvan, který na Ahold ztrácí 45 milionů dolarů.

I přes milionové částky je podíl potravin na celkovém internetovém trhu minimální. Ve Velké Británii činil 0,4 procenta. Pokoření Američané dosáhli 0,33 procenta, německý internet použilo k nákupu jídla 0,1 procenta zákazníků.

Rozvoj nákupu této komodity je zatím v plenkách. V České republice se zatím tržby za potraviny nedají počítat ani v setinách procenta. Zmíněných 48 tisíc korun bojuje o místo na slunci s celkovými tržbami 185,8 milionu korun.

Češi zatím utrácejí na internetu hlavně za spotřební elekroniku, bílé zboží, hudbu a knihy. Boom prý obchodníky s potravinami teprve čeká. Podle odborníků by na vyspělých trzích mohl nastat již letos.