Amsterodam bojuje s turisty. Je jich příliš a jsou věčně opilí

  10:09aktualizováno  10:09
Před deseti lety, když se chtěl Amsterodam vzpamatovat z globální krize, se mu podpora turismu zdála jako dobrý nápad. Záchranný kruh v podobě masové turistiky městu ale přerostl přes hlavu. Teď pro změnu řeší, jak se turistů zbavit.

„Pivocykly“ už Amsterodam zakázal. Zbytnělá turistika ale sužuje město dál. | foto: Profimedia.cz

I když už město zakázalo nechvalně proslulé „pivocykly“, tedy vozidla, která poháněli turisté šlapáním jako na bicyklu a přitom popíjeli pivo, stále řeší, jak samo sebe uchránit před následky turistického molochu, který samo stvořilo. Píše o tom zpravodajský server The Guardian.

První listopadový víkend nachytala Els Ipingová skupinu turistů, kteří vytrhávali keře před jejím domem v centru Amsterodamu. Měli na sobě růžové ženské šaty a byli velmi opilí. „Tyhle věci se dějí v jednom kuse,“ řekla Ipingová rezignovaně. „Horší je, když se vám vyzvracejí do květináčů nebo truhlíků s květinami. Nejde to spláchnout vodou, musíte to něčím vybrat ven,“ dodala.

Na turisty si už stěžují i turisté

Během posledních deseti let paní Ipingová, čtyřiašedesátiletá stylově oblečená konzultantka, byla svědkem toho, jak se její malebná čtvrť mění kvůli nezvyklému nárůstu počtu návštěvníků. „Každý den kolem mého okna procházejí davy turistů. Víkend teď začíná už ve čtvrtek odpoledne. Křik a jekot opíjejících se turistů je ohlušující. A ten nepořádek, co po sobě nechávají!“ 

Zatímco mluví, shromáždí se před jejím oknem skupina asi třiceti turistů, aby si poslechli zdlouhavý výklad svého průvodce. „Atmosféra ve čtvrti je teď úplně jiná,“ uvedla Ipingová. „Obchody pro místní vystřídaly obchody, které nabízejí výhradně zboží pro turisty. Pak si připadáte jako cizinec ve své vlastní čtvrti. Už si začínají stěžovat dokonce i sami turisté - protože nevidí nic jiného než další turisty.“ 

Amsterodam rozhodně není jediným evropským městem, kde místní obyvatelé trpí kvůli rostoucímu počtu návštěvníků. Letos v létě obyvatelé Benátek a Barcelony ostře protestovali proti negativnímu dopadu hromadné turistiky na život místních obyvatel. Mnoho oblíbených turistických měst se snaží problém řešit. Amsterodam ale mezi nimi do značné míry vede. 

V poslední době toto město přijalo sérii opatření, která mají proti negativním následkům hromadné turistiky bojovat. Patří mezi ně zákaz pronájmů Airbnb, které se odmítnou podřídit restriktivním pravidlům. Ta stanovují, na kolik dní za rok je možné bytovou jednotku pronajmout. Město také vyhlásilo moratorium na stavbu nových hotelů, zvýšilo daně za pokoje pro turisty a minulý měsíc zakázalo jakékoli další obchody zaměřené na turisty v historickém centru města.

Amsterodam doplácí na protikrizové opatření

Do jisté míry si přitom Amsterodam tento problém způsobil sám. Během globální finanční krize v roce 2008 se město rozhodlo značně investovat do turistiky, aby se dostalo z krize.

„Ta krize zasadila tvrdou ránu našemu finančnímu sektoru, turistiku jsme vnímali jako záchranný kruh,“ říká mluvčí městské rady pro ekonomické záležitosti Sebastiaan Meijer. „Celé roky jsme aktivně podporovali developery, aby ve městě stavěli hotely a naše marketingové skupiny cestovaly po celém světě, aby propagovaly Amsterodam jako turistickou destinaci,“ dodává.

Zabralo to - a možná až příliš dobře. Během posledních zhruba deseti let se počet hotelových hostů v Amsterodamu zvýšil o 61 procent. Celkový počet návštěvníků se z 11 milionů v roce 2005 vyšplhal na téměř 18 milionů v roce 2016.

A to je opravdu hodně na město, které má 850 tisíc obyvatel, a především hodně na historické centrum Amsterodamu. Mnoho ulic a uliček je až příliš úzkých na to, aby tam mohly procházet davy turistů. A počet turistů se má dál zvyšovat - podle prognóz na 23 milionů v roce 2030.

„Uvědomili jsme si, že proti tomu musíme zakročit,“ říká Meijer. „Amsterodam chce být pohostinným městem. Masová turistika má ale příliš mnoho negativních dopadů.“ 

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Česku ujíždí západní vlak. Nestíhá tempo inovací, kulhá na trhu práce

Ilustrační snímek

V konkurenceschopnosti Česká republika drtí Visegrád, ale selhává v pokusu dohánět země západní Evropy. Největší...

Harry Potter a Batman chtějí porazit Netflix, Warner Bros. začnou streamovat

Budova Time Warner v New Yorku (11. prosince 2013).

Filmy a seriály se hromadně přesouvají na internet. Na rychle se rozvíjející trh streamovaného videa tak míří další...



Najdete na iDNES.cz