Každé sedmé auto vyrobené v německých továrnách směřuje právě do Británie.

Každé sedmé auto vyrobené v německých továrnách směřuje právě do Británie. | foto: Audi

Brexit by odskákaly i německé automobilky, varují odborníci

  • 37
Případný odchod Británie z Evropské unie by podle analytiků způsobil problémy německému automobilovému průmyslu. Nejvíce by se takzvaný brexit dotkl německého výrobce automobilů BMW, který má v Británii čtyři továrny a prodává na tamním trhu více vozů než konkurenti Audi či Mercedes, napsala agentura DPA.

Británie je třetím největším exportním trhem německého automobilového průmyslu za Čínou a Spojenými státy. Každé sedmé auto vyrobené v německých továrnách směřuje právě do Británie. „Toto odvětví by se podle nás (v případě brexitu) dostalo do nesnází,“ uvedl ekonom Manuel Andersch ze společnosti BayernLB.

Předseda britské obchodní komory v Německu Andreas Meyer-Schwickerath prohlásil, že brexit by zasáhl celý německý exportní sektor, ale „na úplně prvním místě automobilový průmysl“.

Britská volba

Automobilka BMW loni v Británii prodala 236 tisíc vozů, což představuje více než deset procent jejího celosvětového odbytu. U luxusní značky Audi z koncernu Volkswagen činí tento podíl devět procent a u luxusní značky Mercedes ze skupiny Daimler osm procent. Na odbytu celého koncernu Volkswagen, jehož součástí je rovněž česká Škoda Auto, se Británie podílí zhruba šesti procenty.

„Británie je pro výrobce automobilů zajímavým a lukrativním trhem,“ uvedl analytik automobilového sektoru Gerhard Wolf ze společnosti Landesbank Baden-Württemberg (LBBW). V případě brexitu by však podle něj libra oslabila o deset až 15 procent, což by výrazně zdražilo zboží dovážené do Británie. Řada ekonomů navíc předpokládá, že brexit by uvrhl Británii do hospodářské recese, což by podkopalo poptávku.

Automobilka varuje britské zaměstnance

Podle BBWH by se odbyt německých výrobců luxusních aut v Británii mohl v případě brexitu propadnout o 20 procent, pod velký tlak by se navíc dostaly také jejich ziskové marže, které jsou v Británii vyšší než ve Francii či v Itálii. Jejich provozní zisky by tak mohly klesnout o čtyři až osm procent, předpověděl Wolf.

Odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer nicméně upozornil, že ačkoli by brexit nepochybně měl na německý automobilový průmysl krátkodobé dopady, neznamenal by „žádný konec světa“. Poukázal na skutečnost, že v Británii se ročně prodají dva miliony aut, zatímco v Číně je to 20 milionů. „Nevyvolá to žádné zemětřesení, když poptávka (v Británii) klesne,“ prohlásil. Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB navíc upozorňuje, že brexit by neznamenal odříznutí Británie od okolního světa.

Britské Sdružení výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) v pondělí varovalo před odchodem Británie z Evropské unie. Brexit by podle šéfů britských automobilových závodů zvýšil výrobní náklady a ohrozil pracovní místa. Podporu výzvě sdružení vyjádřil mimo jiné šéf britské pobočky automobilky BMW.

Společnost BMW již dříve zaslala zaměstnancům své britské superluxusní divize Rolls-Royce e-mail, ve kterém upozorňuje na rizika spojená s případným vystoupením Británie z EU. Automobilka v e-mailu poukázala na „významný přínos“ ze strany volného pohybu osob v rámci EU, který umožňuje „rychlý přesun znalostí expertů“. Uvedla také, že se nelze spoléhat na to, že by Británie po vystoupení z EU měla zaručen volný obchod s členskými zeměmi unie.

,