"Pro trh je to jednoznačně dobrá zpráva: internetové obchody se miliardovými tržbami dostávají do stejné ´váhové´ kategorie jako jejich kamenní konkurenti," říká Nikola Rafaj z Asociace pro elektronickou komerci.
Firma Internet Mall odhaduje, že české internetové obchody letos dosáhnou tržeb osm miliard. Sama s obratem přes miliardu konkuruje tradičním prodejnám elektra. "Tržby největších hráčů na trhu se pohybují okolo tří miliard korun," říká analytik společnosti Cyrrus Petr Bártek.
Rostoucí obliba nákupů přes internet je podle Petra Bártka příležitostí pro velké firmy. Příkladem je podle něj například Český Telecom. Ten má v současnosti dostatek volných prostředků, možností investovat do telekomunikací ale podstatně méně.
"Internetový obchod by se pak v případě spojení s finančně silným Telecomem mohl úrovní tržeb srovnat s tradičními řetězci kamenných obchodů, když by mohl například jako další prodejní kanál využít digitální televizní vysílání Českého Telecomu," uvedl Bártek.
V současné době nicméně internet ještě nevyužité možnosti má. Nakupování on-line vyzkoušela jen necelá pětina obyvatel nad osmnáct let, připomíná Rafaj. "Věříme, že už letošní Vánoce přesvědčí mnohé zákazníky, že nakupování na internetu je stejně běžné a bezpečné jako v supermarketu," dodal
Přes internet se kupuje hlavně elektronika
Největším tahounem byly domácí spotřebiče a elektronika. Více se ale kupuje i sportovní vybavení, autodoplňky či hobby potřeby, uvedla firma Internet Mall. Průměrný zákazník u nich platil 8 500 korun, největší objednávka se ale blížila k milionu. Jednalo se o domácí kino za 936 tisíc korun.