ANALÝZA: Česká ekonomika uvázla v pasti. Už není, kam dál růst

  1:00aktualizováno  1:00
To tam je pětiprocentní tempo růstu ekonomiky z minulého roku. Po slibném prvním kvartále přidala ve druhém čtvrtletí jen 2,4 procenta. Jednoduše proto, že v situaci, kdy podniky jen těžko hledají nové lidi, nemá kam dál růst. Naopak hrozí, že situace se zhorší.

Kondice české ekonomiky | foto: ČNB

Odkud tedy mohou přijít otřesy? Před deseti lety smetla Česko finanční krize, která měla svůj prapůvod v nesplácených hypotékách. O pár let později jsme si na recesi zadělali sami, když vláda zbytečně silně šlápla na brzdu a neuváženě škrtala, kde se dalo. A obojí bylo umocněno tím, že vedení podniků i lidé pociťovali obrovskou skepsi.

Šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček říká, že podniky – zejména průmyslové firmy, které jsou závislé na několika málo odběratelích ze zahraničí – se nyní dívají na budoucnost střízlivěji. Víc si hlídají investice, aby zvládaly dlouhodobé úvěry. „Pokud je krize a firma má vysoké provozní náklady, dupne na brzdu a šetří, ale pokud má splácet neúměrné dlouhodobé dluhy, pak končí,“ říká Havlíček.

Firmy podle něj cítí, že se pohybují na vrcholu konjunktury, a s dalším růstem už moc nepočítají. „Očekávají buď stagnaci, nebo nepatrný růst. Ale ne že by měly podniky parte v kapse, na zásadnější propad se nepřipravují,“ dodává Havlíček.

Podnikům přitom nyní kvůli rostoucím mzdám i dodavatelským cenám za energie či služby nerostou zisky tak rychle jako v posledních letech. Zatím si kvůli vysoké konkurenci netroufly podstatněji zdražovat.

Ale na probíhajícím brněnském strojírenském veletrhu se ukazuje, že cesta vede jiným směrem.

„České firmy si uvědomují, že pokud nezefektivní výrobu a souvisící procesy, můžou zkrachovat či zmizet z trhu. Budoucnost průmyslu je v inovacích a digitalizaci. Umělá inteligence, virtuální a rozšířená realita či blockchain už ve firmách nalézají svá uplatnění a jejich další rozvoj může být velmi rychlý,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Nákaza odvedle

Pokud přijdou problémy, s velkou pravděpodobností budou mít původ za hranicemi. Hlavním rizikem jsou obchodní války mezi USA a­ zbytkem světa. „Již nyní je patrné zpomalení obratu mezinárodního obchodu. Růst bariér a souvisící zpomalení hospodářského růstu v­ eurozóně by se nevyhnutelně projevilo i u nás,“ říká hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč.

K tomu se přidávají problémy kolem italského dluhu či maďarské a ­polské spory s Unií, které mohou postavit do nepříznivého světla celou střední Evropu. Hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš navíc upozorňuje, že řada rozvíjejících se ekonomik včetně Turecka může v ­souvislosti s vysokým zadlužením čelit problémům ve finančním sektoru. Pokud však neotřese velkým státem, jako je Čína či Rusko, tuzemská ekonomika to nemusí pocítit.

Největší domácí hrozba pramení z toho, že česká ekonomika jede už několikátým rokem za sebou na plné obrátky a lidem rychle rostou výdělky. Průměrná mzda loni stoupla o sedm procent a pro letošek se čeká ještě o trochu víc. To může být do budoucna past, pokud lidé a firmy budou optimisticky čekat, že jim výdělky porostou stejně rychle donekonečna.

„Může to vést k nadměrným investičním výdajům na straně firem, k­ růstu zadlužení domácností, například kvůli koupi drahé nemovitosti. Přílišný optimismus může panovat i při tvorbě střednědobých výhledů veřejných financí,“ říká Jáč. Až nakonec zjistí, že růst není nekonečný, může v krajním případě osekání výdajů přivolat recesi.

„Nelze vyloučit, že česká firemní sféra nerozezná včas okamžik, kdy bude třeba zpomalit nynější potřebný rychlý růst mezd a návazný růst investic do automatizace. A pokud nezačnou na brzdu šlapat včas, pak se český vývoz může z nynějšího extrému přílišné konkurenceschopnosti snadno přesunout do opačného extrému,“ říká ekonom České spořitelny Michal Skořepa.

Jedním z rizik je také nespoutaný populismus ze strany vlády. „Proč se snižuje DPH na pivo, když je na ně zároveň uvalena spotřební daň. Rizikem je absence zásadních, systémových změn, jako je penzijní reforma nebo racionalizace daňového systému,“ upozorňuje hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Stavebnice, panenky, modely. Česko je evropskou hračkářskou velmocí

Jiřetínská Detoa nabízí skupinám turistů exkurze podnikem s tradiční výrobou hraček a klavírových mechanik.

Česká republika je největším vývozcem hraček v Evropě. Hodnota jejich exportu dosahuje dvou miliard eur (51,6 mld. Kč)....

Vratné PET lahve. Firmy zkoušejí zdokonalit recyklaci plastových obalů

Ilustrační snímek

Evropská směrnice o omezení jednorázových plastů bude zřejmě od členských zemí požadovat, aby do roku 2025 sbíraly 90...

Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).

V okolí tuzemských dálnic a silnic první třídy stále zůstává více než tisícovka nelegálních billboardů, z toho zhruba...

Najdete na iDNES.cz