Ke škodám na vozidlech nejčastěji dochází v někdejším Severočeském kraji,...

Ke škodám na vozidlech nejčastěji dochází v někdejším Severočeském kraji, nejméně pak na Pelhřimovsku. | foto: Česká kancelář pojistitelů/Česká asociace pojišťoven

Nejhorší řidiči jsou v Praze a Ústí, ukazuje unikátní mapa rizika

  • 259
Pokud potkáte na silnici auto registrované v Praze či Ústí nad Labem, máte nejvyšší pravděpodobnost, že právě jeho řidič způsobí dopravní nehodu. Když bude z Litoměřic, způsobí největší škodu. Ukazují to data z analýzy všech dopravních nehod, u kterých vznikla škoda placená z povinného ručení.

Data zpracovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Pravděpodobnost nehody či průměrná výše škody se liší mezi bývalými okresy více než dvojnásobně.

ČKP zpracovala data podle dvou ukazatelů: počet škod na deset tisíc registrovaných vozidel a podle průměrné výše škod.

Nejčastěji ke škodám dochází podle dat především v někdejším Severočeském kraji: v žebříku bez započtení velkých měste vede bývalý okres Ústí nad Labem s 420 škodami na 10 tisíc aut, Jablonec nad Nisou jich má 401, Děčín 400.

Vysoký počet nehod je podle očekávání i ve velkých městech kvůli vysoké intenzitě provozu, i proto celkovému žebříčku se započtením velkých měst vévodí Praha se 450 nehodami na 10 tisíc registrovaných vozů. V případě Prahy je ale současně údaj nejzkreslenější: pražskou značku má i řada firemních vozů a aut v majetku leasingových firem, které po Praze přitom ani nejezdí, protože jejich uživatelé sídlí v jiné části republiky.

Počet škod na 10 000 vozidel
PRAHA 450
ÚSTÍ NAD LABEM 420
BRNO - MĚSTO410
OSTRAVA - MĚSTO407
KARVINÁ402
JABLONEC NAD NISOU401
DĚČÍN400
TEPLICE396
SOKOLOV373
LIBEREC378

Na opačném konci frekvence nehod jsou řídčeji obydlené okresy: na Pelhřimovsku například loni na 10 tisíc registrovaných vozidel přidalo 213 nehod, tedy téměř polovinu počtu z Ústí nad Labem.

Pojistný matematik ČKP Petr Jedlička si možné vysoké počty nehod na severu vysvětluje například tím, že právě v tomto regionu pojišťovny častěji zaznamenávají například i pokusy o pojistné podvody. „Vyšší riziko páchání pojistných podvodů může být jedním z důvodů, obecně je to také větší míra porušování předpisů,“ dodal Jedlička.

Pro pojišťovny jde o cenná data: právě podle míry rizika nehodovosti mohou určovat výši povinného ručení.

Největší škody způsobili řidiči z Litoměřicka

Pojišťovny srovnaly data i podle průměrné způsobené škody. Největší škody tak loni v průměru způsobily majitelé aut z Litoměřicka (76 526 korun), Mělnicka a Trutnovska. Relativně vysoké škody jsou i v některých hraničních okresech s Německem, což ČKP vysvětluje tím, že mohlo jít o nehody s dražšími vozy zahraničních majitelů.

Naopak nejmenší škoda vzniká u nehod, které způsobili řidiči aut přihlášených ve Svitavách, Táboře nebo Prostějově.

Největší škody loni způsobili majitelé aut z Litoměřicka či Mělnicka, nejmenší řidiči ze Svitav nebo Tábora.

Data pojišťoven také vyvrací představy řady řidičů, že nejhorší za volantem je žena. Připadá na ně jen čtvrtina všech nehod, což je dáno ale i tím, že nejezdí tak často.

Nejrizikovější jsou mladí řidiči mezi 20 až 35 lety. I proto se někdy objevují hlasy, zda by například nebylo vhodnější pojišťovat namísto aut samotné řidiče. Podle výkonného ředitele ČKP Jana Matouška by šlo ale o velkou systémovou změnu, která by mohla přinést velké zdražení.

Pojišťovny loni řešily v rámci povinného ručení přes čtvrt milionu událostí.

Křišťálová Lupa 2016