Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Analýza: Komu se vyplatí šrotovné

  9:30aktualizováno  9:30
Dosavadní vládní strany se ve středu dohodly s ČSSD na vyplácení třicetitisícového příspěvku na nákup nového vozu výměnou za likvidaci starého. Šrotovné, které po vítězném tažení Evropou míří do Česka, teprve ale hledá přesná pravidla.

Pravidla pro vyplácení šrotovného bude příští týden dolaďovat expertní komise. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Zpráva vzbudila velký zájem - a řadu otázek. Komu se vyplatí o příspěvek požádat? Jaké auto bude možné si takto koupit? Na kolik lidí se dostane? Kolik to bude stát?

Tři podstatné věci jsou už jasné. Zaprvé: Třicet tisíc korun, které stát z peněz daňových poplatníků pošle majitelům aut starších deseti let na nákup nového auta, nebude pro zákazníky od podzimu jedinou úsporou.

Přidělení šrotovného bude podmíněno i další slevou od automobilky či prodejce. "O její výši budeme ještě jednat. Půjde ale o podobné částky jako na Slovensku," říká poslanec Milan Urban (ČSSD). Na Slovensku lidé dostávají 1 000 eur, dá-li jim prodejce slevu do 500 eur, 1 500 eur pak při slevě větší.

"Chceme, aby se na této podpoře podíleli i prodejci," vysvětlil Urban. Jinými slovy, dealeři budou muset slevit nejméně patnáct tisíc korun z ceny auta. "Nebojím se, že by předtím zdražili. Je tu velká konkurence," říká stínový ministr průmyslu.

Většina ojetin má vyšší cenu

Zadruhé: Modelů a typů vozů, které si lidé budou smět s přispěním státu koupit, bude poměrně málo. Nové auto nesmí stát více než půl milionu korun. A v pravidlech další podmínka: emise CO2 nižší než 160 gramů na kilometr.

Tu nesplní některá levná auta na trhu: například Dacia Logan v benzinovém provedení. Škoda Roomster s benzinovým motorem se do limitu vejde jen v nejslabší verzi.

A zatřetí: Majitelům drtivé většiny desetiletých aut se třicetitisícový příspěvek nevyplatí. Mezi desetiletými ojetinami má totiž podle současných cen na trhu 98 procent vozů vyšší cenu než 30 tisíc korun.

Ještě u dvanáctiletých aut se odevzdání na vrakovišti vyplatí jen každému desátému majiteli. Ale například v Německu to prodávající nezajímalo a nechávali sešrotovat i auta s vyšší cenou.

Zatím se neví, kdo bude šrotovné vyplácet

Podrobná pravidla pro vyplácení šrotovného bude příští týden řešit ministerská expertní komise. Konečnou podobu pak schválí vláda.

Na Slovensku lidé dostávají šrotovné přímo v autosalonech jako slevu z ceny auta, prodejce pak rozdíl vypořádá se státem sám. V Německu naopak lidé dostanou peníze sami až po koupi vozu. Jak získají lidé šrotovné v Česku, to není ještě jasné.

Automobilová lobby se přiklání ke slovenskému způsobu, kdy peníze řeší prodejce přímo se státem a zákazník zaplatí méně v prodejně. V Německu naopak dostávají lidé dotace nepřímo zpětně, tedy bez prodejce.

"Podle nás by bylo výhodnější a jednodušší, aby se to řešilo přes prodejce. Řeší se to pak mezi autosalony a státem přes daň z přidané hodnoty," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Sociální demokraté sice chtějí raději model, kdy by se peníze vyplácely přímo lidem, ale jsou i ochotni ustoupit. "Není to pro nás dogma," podotkl Urban.

Vláda musí také vymyslet, který úřad bude mít dotace na auta na starosti a kde na takovou podporu vezme peníze. Na Slovensku je to tamní obdoba ministerstva průmyslu a obchodu, u nás tato povinnost skončí zřejmě na ministerstvu financí. "Jednou z variant je i Státní fond životního prostředí. Je to program, který zlepší u nás ovzduší," vysvětlil Urban.

Podle něj stát na šrotovném neprodělá a peníze se České republice vrátí na vybrané dani z přidané hodnoty. Tu by jinak zřejmě nevybrala: do autosalonů se podle očekávání odborníků pohrnou hlavně lidé, kteří si jinak nová auta nekupují.

Expertní komise musí doladit i minimální dobu, jak si lidé budou muset nové auto nechat. Ochranná lhůta má zabránit zneužívání šrotovného spekulanty.

K tomu, abyste šrotovné na podzim získali, musíte nejprve nechat auto sešrotovat. S tím se však nevyplatí pospíchat a počkat, až stát vyhlásí jasné podmínky.

"Je potřeba nejprve auto ekologicky zlikvidovat a pak jej trvale odhlásit," vysvětluje běžný postup v jiných zemích tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. V Česku bude postup zřejmě identický.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.