Premiér informaci o trestním oznámení sdělil veřejnosti v pondělí na tiskové konferenci po jednání vlády. Ministr dopravy Karel Havlíček se domluvil se společností Asseco Central Europe na zrušení zakázky bez sankcí pro stát.
„Trestní oznámení jsme podali minulý týden. Trváme na tom, že zakázka byla předražená, že jsme o tom nevěděli a SFDI ji dělal ve vlastním režimu,“ řekl Babiš. Zakázka zadaná bez otevřené soutěže vyvolala vlnu kritiky kvůli ceně 401 milionů korun. Stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Soutěž bude podle Babiše vypsána nově.
Zprávy o zneužívání kamer jsou nepravdivé, tvrdí Babiš
Babiš s Havlíčkem zároveň odmítli informace serveru Seznam Zprávy, podle kterých byl e-shop na dálniční známky zástěrkou pro tajný sledovací systém. Na základě zdroje z bezpečnostní komunity web uvedl, že kamery, které mají kontrolovat, zda má vůz zaplacenou známku, měly pořídit nejen snímky registrační značky, ale také kabiny automobilu s posádkou.
Premiér informace serveru označil za lež a nesmysl. „Je jenom jasné to, že ta zařízení, když někdo nemá zaplacenou známku, tak to musí nahlásit policii. Takže žádný sofistikovaný sledovací systém to nebyl, je to nesmysl. Předpokládám, že Bezpečnostní informační služba se k tomu vyjádří,“ uvedl Babiš.
Podle Havlíčka jde o fantasmagorii. „Zaprvé se postupovalo zcela podle zákona a za další bezpečnostní služby neměly žádné jiné požadavky, než co se děje běžně na letištích,“ uvedl. „Hlavní bylo ve smyslu požadavku bezpečnostních služeb ochránit vozidla bezpečnostních služeb, což je zcela normální, protože tato vozidla, kterých není úplně nejméně, musejí mít nějaký prvek ochrany a být zabezpečena. Pokud by se k tomuto nepřistoupilo, může se tím do určité míry ohrozit bezpečnost, protože ony chrání především občany, instituce, firmy. Toto není nic mimořádného,“ dodal Havlíček.
Předseda sněmovní komise pro kontrolu BIS Pavel Bělobrádek po jejím zasedání minulý týden novinářům řekl, že civilní kontrarozvědka nepožadovala utajení celé zakázky. Tajná služba podle něj ani neplánuje od příštího ledna, kdy se místo papírových začnou používat elektronické známky, využívat informace z kamer o průjezdu aut, byť jí to schválené zákony umožňují.
Bezpečnostní informační služba v pondělí tvrzení serveru v tiskové zprávě také odmítla. Trvá na tom, že v evidenci vozidel v systému časového zpoplatnění nepožadovala nic nezákonného. Informace webu, že BIS chtěla fotografie celé posádky vozů, je podle jejího ředitele Michala Koudelky nepravdivá.
Kontrarozvědka žádala o možnost v případě plnění úkolů získat data o registrační značce včetně fotografie výřezu registrační značky a případně čelní fotografie automobilu, tak jak je měl systém běžně poskytovat. Při jednání s ministerstvem dopravy byla BIS nabídnuta pouze možnost získat čelní fotografii bez výřezu registrační značky, uvedla služba.
„BIS žádala, aby v případě plnění svých zákonných úkolů, například v boji proti teroristickým hrozbám či nelegální migraci, mohla z připravované evidence získat potřebné informace o konkrétním sledovaném voze, jak je to možné například na letišti Václava Havla,“ uvedl Koudelka.
Podle něj je naprosto nemožné, aby služba sledovala miliony aut projíždějících po dálnici.