Obří obchod s pivem. Gambrinus i Prazdroj převezme gigant AB InBev

  8:28aktualizováno  8:28
Největší pivovar světa Anheuser-Busch InBev kupuje svého menšího rivala SABMiller, pod který spadá i tuzemské jednička Plzeňský Prazdroj. Po dlouhém jednání obě strany nakonec uzavřely předběžnou dohodu o obchodu za zhruba 68 miliard liber, tedy téměř 2,5 bilionu korun.

Sklepy v pivovaru Plzeň. | foto: Plzeňský Prazdroj

Svým významem nemůže být gigantický pivní obchod větší. Největší světový výrobce piva, známý svou značkou Budweiser, kupuje dvojku na trhu. S ní zásadně posílí vliv v Africe, Severní Americe a ve střední a východní Evropě.

Hodnotnou součástí této megatransakce je největší tuzemská skupina Plzeňský Prazdroj. Belgicko - americký InBev s ní získává značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast a Velkopopovický kozel. Gambrinus je v prodejích nejoblíbenějším pivem na českém trhu. Po transakci bude od AB InBev pocházet každé třetí pivo uvařené ve světě.

Značky koncernu AB InBev

O dosažení rámcové dohody o klíčových podmínkách nabídky informovaly v úterý ráno firmy.Anheuser-Busch InBev v posledních týdnech svoji nabídku na koupi SABMiller několikrát zlepšil. Podle agentury Bloomberg se obě strany dohodly na ceně 68 miliard liber, tedy v přepočtu 2,5 bilionu Kč.

Belgický InBev zaplatí za jednu akcii svého největšího konkurenta 44 liber v hotovosti. Je to zhruba 50 procent nad závěrečnou cenou akcií SABMiller ze 14. září, den před zprávou o zájmu AB InBev o druhého největšího výrobce piva. Své námluvy začínal na ceně 38 liber za akcii.

Prazdroj je zlatým vejcem

Světové jedničce v prodejích piva Anheuser-Busch Inbev se tak na čtvrtý pokus podaří dostat na český pivní trh. Pokouší se o to už dlouho, ale v tuzemsku má kvůli dřívějším snahám o ovládnutí Budějovického Budvaru u řady pivařů nálepku téměř nepřítele státu. K českému „rodinnému stříbru“, tedy tradičním pivním značkám, se tak nakonec dostane oklikou - koupí současného majitele Plzeňského Prazdroje.

Pivovarnická megatransakce pomůže českému pivu v cizině, míní experti

Už před lety se Anheuser-Busch na český trh mohl dostat díky fúzi s Inbevem. Ten v Česku vlastnil Pivovary Staropramen. V rámci celé transakce ale nakonec výrobce Staropramenu skončil v rukou dalšího pivního obra, společnosti Molson Coors. Současně ještě firma koupila českobudějovický pivovar Samson, jeho podíl na domácím trhu je ale zanedbatelný.

Podle Tomáše Maiera z Provozně-ekonomické fakulty České zemědělské univerzity se nedají očekávat změnou vlastníka velké změny na českém trhu. „Nemyslím si, že by se nový vlastník chtěl české části zbavovat, vydělává velmi dobře,“ míní Maier. Podle něj naopak případná fúze může narazit na problémy antimonopolních úřadů v řadě zemí, kde mohou obě velké pivovarské skupiny získat přes padesát procent trhu. Jde především o USA, potíže se schválením mohou být i v Číně. Pak se dá očekávat, že část prodají. To ale není případ Česka, kde AB/InBev prakticky na trhu neexistuje.

Prazdroj je pro SABMiller zlatým vejcem: jen z posledního zisku firma poslala akcionářům dividendu ve výši 3,3 miliardy korun. To je téměř celý profit, který firma vydělala od dubna 2014 do konce letošního března.

Nejznámější značky obou pivovarských gigantů
SABMillerAnheuser Busch InBev
Bavaria BreweryBudweiser
Castle LagerCorona
Carling Black LabelStella Artois
GambrinusBeck's
Hansa PilsnerHoegaarden
Henry WeinhardLeffe
Leinenkugel'sBagBier
Miller ChillBass
Miller Genuine DraftBlue Point Brewing Company
Miller High LifeBrahma
Miller LiteBogotá Beer Company
Pilsener of El SalvadorBusch
Pilsner UrquellCass
RadegastDutch Gold
ŠarišGolden Road
Birra PeroniHertog Jan
Nastro AzzurroJupiler
ReddsLöwenbräu
UrsusMichelob
Tyskie, Żubr, LechModelo
SparksNatural Ice
Steel ReserveO'Doul's
Velkopopovický KozelOranjeboom
Franziskaner
Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Vstup Uberu na burzu budí velká očekávání, může stát 120 miliard dolarů

Alternativní taxislužba Uber, ilustrační foto

Pokud společnost Uber vstoupí příští rok na burzu, jak slibuje, mohla by investorům nabídnout hodnotu okolo 120 miliard...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Konopí způsobí revoluci na světových trzích, hitem budou marihuanové nápoje

Ilustrační snímek

Akcie konopných firem lámou v posledních měsících na světových burzách rekordy. Tento vývoj, společně s legalizací...



Najdete na iDNES.cz