Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ani v nejlepší škole nenaučí nikoho lyžovat za pár hodin

  19:58aktualizováno  19:58
- Tytam jsou doby, kdy začínající lyžaři byli odkázáni na to, co je naučí rodiče a učitelé na školním lyžařském výcviku. I v Česku již existuje mnoho lyžařských škol, které nabízejí své služby. Jak si mezi nimi vybrat a nenaletět amatérovi, který si založil školu jen na vydělávání peněz? Nejdříve je dobré podrobně se seznámit s tím, co škola nabízí.
Není to jen výuka lyžování, ale i další služby, například půjčování sportovních potřeb, zprostředkování nákupu skipasů za zvýhodněnou cenu, přednost klientů školy na vleku nebo různé doplňkové programy. "Kvalita výuky souvisí především s kvalitou učitelů a s úrovní zázemí a organizace lyžařské školy," tvrdí člen Asociace profesionálních učitelů lyžování Libor Knot. Instruktoři by měli mít profesionální vzdělání. "Velké lyžařské školy, většinou v Krkonoších, mají speciálně vyškolené instruktory s mezinárodními licencemi," říká vedoucí lyžařské školy v Říčkách v Orlických horách Štěpánka Jerieová. "Mluví většinou několika jazyky a jsou velice schopní, protože jsou školeni v extrémních podmínkách." Kdo se chce naučit lyžovat tak, aby zvládl i náročné terény například v Alpách, měl by podle ní zajít právě do takové školy. V menších střediscích bývají většinou jako instruktoři studenti z vysokých škol, kteří absolvovali instruktorské kursy. "Nemají sice tu nejvyšší kvalifikaci, ale i oni jsou odborníci, protože mnozí z nich dříve závodili nebo lyžovali odmalička," tvrdí Štěpánka Jerieová. Dobrý instruktor by měl své žáky seznámit také například s bezpečností na lyžích. "Říkáme jim, jak se jezdí správně na vleku, kde mají na sjezdovce stát, aby byli vidět, nebo jaké mají mít oblečení," vysvětluje instruktor David Helcl z lyžařské školy JPK Harrachov. Naopak měřit kvalitu podle ceny může být ošidné. "Lze se setkat s velmi drahou školou, kterou provozuje několik amatérů, a naopak i s relativně levnou, která má velmi vysoký standard," tvrdí Libor Knot. O tom, nakolik je lyžařská škola kvalitní, může leccos prozradit také její zázemí - kancelář, oblečení instruktorů, vybavení dětské školičky (hřiště, vlastní vlek pro děti, možnost hlídání dětí). Nabídka kursů v lyžařských školách bývá poměrně široká - od několikahodinových po týdenní a delší, od dětských školiček po kursy pro dospělé, od individuálních lekcí po skupinové. Tomu, kdo váhá, zda zvolit individuální či skupinovou výuku, radí instruktor David Helcl: "Kdo se chce více pobavit a mít hezké zážitky, je pro něj lepší skupinový kurs." Kdo chce mít učitele naopak jen pro sebe, musí počítat s vyšší cenou, ale naučí se toho více během kratší doby. Výuka je totiž mnohem intenzivnější než ve skupině. Při výběru lyžařské školy je vždy dobré uvědomit si základní věc. Ani v tom nejdražším kursu se nikdo nenaučí lyžovat během několika hodin. "Někdy se nám stává, že hlavně rodiče mají přemrštěné požadavky," říká Štěpánka Jerieová. "Třeba k nám dají dítě s tím, že za dvě hodiny se pro ně vrátí a půjdou společně lyžovat na sjezdovku." Obviňovat pak instruktora z neschopnosti naučit své klienty udělat několik oblouků na svahu a školu označovat za nekvalitní proto není v tomto případě namístě.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Test dvojí kvality potravin, které provedlo slovenské ministerstvo zemědělství.
PŘEHLEDNĚ: Slováci zjistili u poloviny potravin výrazné rozdíly v kvalitě

Slovenské ministerstvo zemědělství už podruhé otestovalo rozdíly v kvalitě potravin. Druhý test prokázal u téměř poloviny zkoumaných potravinářských výrobků...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

kiwi
Hitparáda cenových extrémů potravin: nejvíc podražilo kiwi a máslo

Co mají společného melouny, pomeranče a kiwi? Kromě exotiky je to i vysoká cena, kterou si za ně zákazníci připlácejí v obchodech. Kilo kiwi zdražilo na sto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.