Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Recese, dražší dovolené, fronty na hranicích. Czexit by byl fatální

  0:55aktualizováno  0:55
Byla by to katastrofa, shodují se zástupci byznysu na tom, co by nastalo, kdyby Češi v referendu rozhodli o vystoupení z EU. Českem by se přelila recese. Firmy by přicházely o zakázky, investoři odcházeli a nezaměstnanost rostla. Pocítil by to každý. V dražším zboží, frontách na hranicích i cenách zájezdů.

Češi na tom v EU nejsou s oblibou moc dobře. (Ilustrační foto) | foto: Nguyen Phuong Thao

Ani kritici unijních regulací z řad tuzemských byznysmenů si nepřejí, aby k takzvanému czexitu došlo. Nic takového zatím nehrozí, ČR má však podle průzkumu CVVM z loňského června nejvíce euroskeptiků z osmadvacítky. Pro vystoupení by hlasovalo 39 procent lidí, zatímco v Polsku jen 9 procent. Ještě v dubnu přitom členství odmítala jen více než čtvrtina oslovených.

Co by se stalo, pokud by někdy Česká republika z Evropské unie vystoupila? V anketě iDNES.cz odpovídali byznysmeni a zástupci zájmových spolků.

Pracujeme na designu. Jiří Grund pozval k vývoji předložek do koupelny známou...

Jiří Grund, Asociace exportérů
Mělo by to fatální dopad. Do Evropské unie vyvážíme 83,5 procenta našeho exportu. Na toto zboží by se začaly vztahovat jiné předpisy i daně. Pro českou ekonomiku by to bylo zničující, jistě by se ponořila do recese. V tuzemský pobočkách, montovnách a subdodavatelských firmách by se omezovaly příjmy, zisky a investice. Vzhledem k clům by se snížila konkurenceschopnost tuzemských firem.

Josef Středula

Josef Středula, předseda ČMKOS
Na zaměstnance by to mělo naprosto fatální dopad. Znamenalo by to propad české ekonomiky, ohrožení velkého počtu pracovních míst, protože investoři by se rozhodovali v závislosti na této situaci. Myslím, že současná nezaměstnanost by násobně vzrostla. 

To není strašení, ale odraz reality. Je vůbec otázkou, jak by se investoři chovali. Nejsme ale tak významný trh. Zajímaví jsme zejména z důvodu levné práce, velkého hospodářského výsledku pro zdejší investory, a to by mohlo být ohroženo. Otázkou je, za jakých podmínek by ČR vystoupila, jak by to bylo s volným pohybem. Mohlo by to ohrozit další generace. Jsme jednoznačně proti vystoupení z Evropské unie. Měli bychom se spíš soustředit na to, jaký pozitivní vzkaz EU dáme. 

Martin Felix, mluvčí ČESMAD.

Martin Felix, sdružení autodopravců ČESMAD
Pro české dopravce, kteří věrně kopírují stav české ekonomiky, by to byla úplná katastrofa. Spousta firem v oboru by musela skončit, protože by neměly zakázky. Mezinárodní obchod by oslabil, firmy by neměly co vozit. Ale i představa, že se na hranice vrátí několikadenní čekací fronty, které ještě poměrně nedávno před vstupem do EU a Schengenského prostoru pamatujeme, není pěkná. Přeprava by se prodloužila a zdražila by. Myslím, že čeští dopravci by patřili k nejpostiženějším skupinám.

Ředitel Hamé Martin Štrupl

Martin Štrupl, generální ředitel Hamé
Především vystoupení z EU v současnosti není aktuální a čím více se o tom spekuluje, tím více to zbytečně dostáváme do hry. Pokud by k odchodu přeci jen došlo, tak by to byl hazardní krok do úplného neznáma. Zkušenosti s tím nejsou a víme, jak složité je v současnosti jednání o vystoupení Velké Británie, státu o dost většího než je Česko. 

Hamé jako velká potravinářská firma každoročně vyváží do zemí EU výrobky za zhruba 1,5 miliardy korun a případné vystoupení z EU s novými obchodními bariérami by určitě výrazně omezilo naše obchodní možnosti a mělo pro nás zásadní negativní dopad. Mám na mysli například certifikáty, kterých je v potravinářství velké množství a které by jistě bylo výrazně obtížnější získat z pozice nečlenské země EU. Přeci jen jsme zemí obklopenou členskými zeměmi EU, takže jsme tak trochu ke členství odsouzeni, byť můžeme mít k současnému fungování EU tisíce výhrad.

Václav Stárek, šéf Asociace hotelů a restaurací

Václav Stárek, Asociace hotelů a restaurací ČR
Pracujeme v cestovním ruchu, mělo by to na nás zásadní význam. Vítáme, že jsme v EU a máme volný pohyb, zahraniční pracovní sílu i turisty. I když jsme částeční kritici evropských regulací, které jsou někdy nadbytečné a ztěžují byznys, tak vystoupit z EU je velmi špatné řešení. Určitě by se ztížil proces přechodu hranic. Neumím říct, zda by sem proudilo méně turistů. Turistický ruch je i o jednodenních návštěvách, třeba návštěva Šumavy je velmi jednoduchá. Ztížení podmínek by mohlo zájemce odradit. 

Miloš Malaník, generální ředitel DPD

Miloš Malaník, ředitel přepravní společnosti DPD
Pracujeme v mezinárodní přepravě zásilek, proto by to pro nás bylo zásadní. Byznys by se podstatně zkomplikoval. Máme sice i zakázky se Švýcarskem, které je v celní unii, ale určitě bychom to pocítili. Strmý nárůst byl v našem podnikání vidět, když jsme do EU vstoupili. Předpokládám, že výstup by byl v opačném gardu. Přeprava balíků pro lidi by určitě zdražila kvůli clům. Třeba balíky do Švýcarska jsou teď dražší kvůli celnímu odbavení a administrativním poplatkům. Zdražuje je to v průměru o 5 až 10 eur.

Petr Šatný, marketingový ředitel CK Alexandria.

Petr Šatný, marketingový ředitel CK Alexandria
Mám-li být upřímný, věřím a doufám, že k ničemu takovému nedojde. Přestože si v tuto chvíli ani největší zastánci czexitu neumí představit, co vše by to znamenalo a jaké podmínky by se podařilo vyjednat, je jisté, že by to znesnadnilo cestování, narostly by náklady a administrativní povinnosti. 

Zřejmě bychom například opustili i Schengenský prostor a zcela jistě by to také vedlo k obnovení vízové povinnosti do některých zemí, se kterými máme nyní díky členství v EU bezvízový styk. A je dost pravděpodobné, že by czexit ovlinil i kurz koruny a případná devalvace by vedla k dalšímu zdražení všech služeb čerpaných v zahraničí. Nic pozitivního bych tedy od czexitu neočekával.




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

EU v boji s příliš levnou Čínou: na dovoz nerezové oceli uvalila cla

(ilustrační snímek)

Evropská unie uvalila cla v rozmezí 17,2 až 27,9 procenta na dovoz výrobků z nerezové oceli z Číny, aby vyrovnala...

Brexit zaplatí i Češi, domnívá se ministryně financí Schillerová

Češi na tom v EU nejsou s oblibou moc dobře. (Ilustrační foto)

Za takřka jistou věc považuje v této chvíli česká ministryně financí Alena Schillerová to, že Česká republika po roce...

EU žádá kvůli brexitu vyšší platby do rozpočtu, Česko o tom bude jednat

Ovlivní Brexit realitní trh?

Česká republika je připravena diskutovat o zvýšení příspěvků členských zemí do rozpočtu Evropské unie, aby bylo možné...

Najdete na iDNES.cz