EET mělo být zavedeno bez výjimek a pro všechny, myslí si Dalibor Špejtek, majitel hospod Dolnička, Kolnička a Gizela v Lukách nad Jihlavou

EET mělo být zavedeno bez výjimek a pro všechny, myslí si Dalibor Špejtek, majitel hospod Dolnička, Kolnička a Gizela v Lukách nad Jihlavou | foto: MAFRA, T. Blažek

ANKETA: Co si restauratéři myslí o elektronické evidenci tržeb

  • 317
Reakce majitelů hospod a hotelů na EET jsou opravdu pestré, ukazuje anketa MF DNES. „Hospody krachují, konečně můžeme sehnat lidi, kterých nebylo dost,“ pochvaluje si šéf ústeckého hotelu Cascade... „Nesmysl, kdyby Babiš přišel na oběd, dáme mu pěstí,“ nebere si naopak servítky liberecký restauratér.
Majitelé brněnského Baru, který neexistuje Jan Vachynský a Andrej Vališ.

Jan Vlachynský a Andrej Vališ, spolumajitelé brněnského Baru, který neexistuje
EET používáme od začátku listopadu, funguje bezproblémově. Na vytisknutí účtenky čekáme lehce déle, než tomu bylo před EET, řádově tři až pět sekund. Nijak zásadně nás to nezdržuje, kromě pár desítek hodin příprav a pochopení systému nebo získávání certifikátu. Nemuseli jsme nic kupovat, protože už jsme to měli. Nezdražili jsme.

Viliam Sivek, majitel pěti hotelů v Praze a restaurace a kavárny v Kostelci nad...

Viliam Sivek, majitel pěti hotelů v Praze, restaurace a kavárny v Kostelci nad Černými lesy
Jsem rád, že elektronická evidence tržeb (EET) je, znamená to stejnou startovací čáru pro všechny. Pozitivní je i to, že zaměstnanci, kteří jsou na minimální mzdě nebo byli placeni úplně načerno, se teď musejí zaměstnávat.

Pavel Eiselt, restaurace U Smrku, Jeneč
Byl bych raději, kdyby pan Babiš vymyslel státní stravenky, nechali by je firmám levněji, ty by měly větší motivaci je používat, hospodští by odvedli tři procenta a všichni by byli nadšení. Peníze z nich by šly do státu a všichni by byli spokojení. A kdyby sundal DPH na nějakých osm až deset procent, tak by to pomohlo a úniky by nebyly takové.

František Vlk, ředitel hotelu Elsyn dvůr v Novém Dvoře na Šumavě

František Vlk, ředitel hotelu Elsyn dvůr v Novém Dvoře na Šumavě
Jestli má na něco české pohostinství zajít, není to elektronická evidence, ale nedostatek kvalitního personálu. Je to jen o tom, naučit se s tím systémem pracovat. Problém je, že se lidi nechtějí učit nic nového. My jsme jej pořídili před 12 lety a už tehdy to byl problém – i pro mladé.

„Systém nám zatím nespadl,“ říká Dalibor Špejtek, který v Lukách nad Jihlavou...

Dalibor Špejtek, majitel hospod Dolnička, Kolnička a Gizela v Lukách nad Jihlavou
Nesouhlasím se zavedením tímto způsobem jen pro jednu skupinu, která je prezentována jako ta, která okrádá „nás všechny“. Pokud mělo být zavedeno, tak pro všechny plošně bez výjimek. Beru to jako diskriminaci vůči pohostinství.

Náklady Jakuba Hladíka, majitele restaurace Localis v Hradci Králové, na...

Jakub Hladík, majitel restaurace Localis v Hradci Králové
Kladná věc je, že nějaké procento hospod zavře, bude větší nezaměstnanost v pohostinství a bude snazší sehnat kvalifikovaný personál. Druhá kladná věc je, že restaurace zdraží, takže budeme moct také. Uvařit kvalitní oběd pod stovku se nedá. Na druhou stranu nevěřím, že EET bude fungovat. Bude stát spoustu peněz a víc peněz se stejně nevybere. A ta spousta výjimek? To rozhodně není fér a nenarovnává to podnikatelské prostředí, jak bylo hlásáno.

Martin Juřík, majitel pivnice Zelenáčova Šopa ve Zlíně Martin Juřík ze Zlína...

Martin Juřík, majitel pivnice Zelenáčova šopa ve Zlíně
Stát má nástroje, jak nás finančně kontrolovat. Za 25 let mě kontrolovali několikrát. Nevím, proč mám státu za své peníze kupovat další nástroj, který úředníkům zjednoduší práci.

Eva Bezdíčková, pivnice Na Růžku v Plzni

Eva Bezdíčková, pivnice Na Růžku v Chocni
Systém evidence není dotažený do konce. Měl by třeba pomáhat podnikatelům v zásobování, v provozu restaurace. Po prvotních problémech se zaváděním už mne ale poté, co jsme na něj najeli, moc nezatěžuje. Trochu zatěžuje moje číšníky, kteří běhají po place. Měli jsme strašné problémy to rozjet. Byla jsem z toho na nervy, nemohla jsem ani spát, musela jsem zainteresovat další čtyři lidi, aby mne připojili.

Dagmar Šonská, majitelka kavárny U2B v Liberci

Dagmar Šonská, majitelka kavárny U2B v Liberci
Jsem už starší paní a je to pro mě složité. Navíc si nedokážu představit, jak to řeší v menších podnicích v horách nebo na venkově, kde není signál. Nezdražili jsme. Ze začátku byly nějaké problémy, ale už se s tím sžíváme.

Vendulka Filippiová, hostinská, Hostinec U kaštanu v Kozárově na Blanensku
Když odečtu sociální a zdravotní, tak si nevydělám ani životní minimum.

Rudolf Mašata, ředitel hotelu Thermal v Karlových Varech, který patří...

Rudolf Mašata, ředitel Hotelu Thermal v Karlových Varech, který patří ministerstvu financí
Evidence nás nikterak nezdržuje. Jde to tak rychle, že až žasnu. Na podobné systémy jsem zvyklý z Německa. A teď si na EET zvyká i personál. A je to dobře, protože i já mám díky tomu lepší kontrolu. Finančně nás systém enormně nezatěžuje. Hodnotím to pozitivně, musí být nějaká štábní kultura.

Sylvie Osičková, zástupkyně Integrovaného centra Slunečnice, které provozuje tréninkovou kavárnu Slunečnice ve Zlíně
Myslím, že nám tento systém dokonce může pomoci. Jsme plátci DPH a o šest procent se nám snížila daň. Fakt to bereme v klidu, my jsme tu měli vždycky hodně kontrol a nemůžeme si dovolit chybu v účetnictví, takže to pro nás není nic zvláštního.

Milena Šnajdrová, majitelka a ředitelka hotelu Zlatá Hvězda v Litomyšli

Milena Šnajdrová, majitelka a ředitelka hotelu Zlatá Hvězda v Litomyšli
Když se řekne, že tato povinnost bude platit od obratu 250 tisíc korun, kdo ten obrat určí? Daňové přiznání? Když stát dotuje všechno možné, tak měl kasu zadotovat. Všichni měli dostat pokladny, za rok se prokáže, jaký má kdo obrat, a pak lze říct, že firmy, které prodají tři pět piv za den, z toho vyčleníme. Ale nemohou tam teď vznikat výjimky, to se nám nelíbí. Stát na kasy peníze najít měl. Když chci po lidech něco, musím jim vyjít vstříc, a ne jen pořád požadovat, aby platili.

Jiří Madej, ředitel Hotelu Cascade v Ústí nad Labem

Jiří Madej, ředitel Hotelu Cascade v Ústí nad Labem
Nám EET přináší desítky a desítky výhod. Například to, že nyní jsou volní zaměstnanci. Restaurace a hospody, které je dříve platily načerno, se jich zbavují, protože už to dělat nemohou. Dříve jsme zaměstnance sháněli marně, nyní je získáváme a za rozumné peníze, neplatíme nesmysly. Druhá výhoda je, že ostatní restaurace zdražují. V Mostě řada restaurací zavřela, další musí zdražit, a to o 30 i 50 procent. A my najednou patříme k těm levnějším a k tomu víc vyděláváme díky snížené sazbě DPH.

Radek Niesner, restaurace Kotelna v Liberci
Je to nesmysl, a kdyby k nám Babiš přišel na oběd, dali bychom mu pěstí.

Michal Soldátek, majitel hospody Hala v Dolní Poustevně
Právě hospůdku vyklízím. Jestliže vyděláváte málo a ještě vám neustále ukrajují... EET byla poslední kapka. Už jsem se nahlásil na úřadu práce a nevím, jak to budu řešit.