Řešení loga Česká potravina pobouřila zejména grafiky. Podle nich postup ministerských úředníků znevažuje jejich práci. „Udělali z nás blbce. Asi nejvíc se nás dotkla věta pana ministra Jurečky, že takhle ministerstvo nemuselo nikomu dát ani korunu. Tak neměli dělat soutěž a mohli si to rovnou vytvořit sami,“ říká Ondřej Kafka, majitel grafického studia Kafka Design pro odborný server Médiář.cz.
Ministerstvo zemědělství totiž nakonec nevybralo logo mezi účastníky tendru, ale vybralo vlastní návrh, ze který nezaplatilo ani korunu. Původně si zakázku nacenilo na 90 tisíc korun.
Redakce iDNES.cz oslovila čtyři reklamní odborníky, aby se k výsledku soutěže na ministerstvu zemědělství vyjádřili. Zde jsou jejich odpovědi.
Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury Konektor
„Je to zjevně špatně zadaná a špatně vedená soutěž se špatným výsledkem. Pokud chcete dostat kvalitní výsledek, musíte mít nejprve velmi přesné zadání, s ním oslovit dobré tvůrce a nechat rozhodovat odborníky, kteří věci opravdu rozumí. Ze špatného zadání nemůžete dostat dobrý výsledek. Tohle je prostě šlendrián se vším všudy. Nejprve musí zadavatel, tedy ministerstvo, vědět, co vlastně chce. Jestli chce mít na výrobcích vlaječku, nemusí vypisovat soutěž. Jestli chce mít skutečné logo a produkt (což je v tomto případě označení potravin) s nějakou myšlenkou a vizuální identitou, musí soutěž vypsat a vést úplně jiným způsobem.“
Eda Kauba, kreativní ředitel Havas
„Možná vás svojí odpovědí překvapím, ale domnívám se, že vybrané označení Česká potravina je naprosto správné. V záplavě různých předešlých log se totiž spotřebitel nemohl absolutně orientovat, ani si je pamatovat, a tak to jen nahrávalo těm, kteří mohli z nepřehledné situace nepoctivě těžit tím, že si třeba vymysleli jakékoliv podobné označení, evokující ve spotřebiteli nějaké z používaných log. Přijít s dalším logem by bylo jen zhoršení situace. Ani předcházející loga nebyla žádný grafický zázrak. Proto strohá kombinace české vlajky s nápisem Česká potravina je to nejlepší řešení.“
Líbí se vám grafika nového loga Česká potravina?
Ondřej Obluk, ředitel Ogilvy & Mather Prague
„Nové logo Česká potravina je graficky jednoduché a nekomplikované, ale to pokládám spíše za jeho silnou stránku. Když si vzpomenu na nedávno medializované logo Ústeckého kraje (více čtěte zde: Had žere kostel? Logo se hned stalo terčem vtipů), myslím, že rozdíl mezi profesionálně odvedenou prací a ryzím amatérismem je jasný. Jestli tedy nové logo má být prvním krokem k zjednodušení značení českých potravin a zákazu používání matoucích pseudoznaček, bude to jen dobře. Stávající stav, kdy je na trhu skoro deset podobných a nijak nekoordinovaných značek, je nesmyslný.“
Milan Hladký, reklamní expert, donedávna šéfredaktor časopisu Marketing&Media
„Výsledná podoba loga neodpovídá původně zamýšlené sumě 90 tisíc korun. Ne však proto, že je logo příliš jednoduché, ale proto, že postrádá výtvarný nápad. Cena za tvorbu loga se neodvíjí od složitosti, ale především od grafického nápadu, výtvarné kultury a schopnosti vložit do loga patřičné poselství. V tomto případě, kdy logo má plnit funkci certifikátu, je určitá střídmost a technické řešení v podstatě v pořádku.
Z vyjádření mluvčího rezortu vyplývá, že návrh loga nakonec vznikl přímo na ministerstvu, na první pohled je to v podstatě varianta už používaného loga „Český výrobek“. Dá se říct, že je to funkční řešení, proti kterému těžko vznést námitky. Jde určitě o lepší řešení než například logo „Klasa“, které se dá považovat za nefunkční s nejasným poselstvím, nevhodné pro funkci čitelného certifikátu. Už používaná loga „Regionální potravina“ a „Vím co jím“ jsou alespoň srozumitelná, graficky vyvážená, takže mají potenciál plnit svou funkci.“
Nejpoužívanější značky kvality a původu v Česku- uděluje je několik institucí, které své kroky nijak nekoordinují
|