Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nůž v ženském klíně, sperma v obličeji. Udílela se Sexistická prasátečka

  10:33aktualizováno  11:04
Letošním vítězem ankety o nejsexističtější českou reklamu - anticenu Sexistické prasátečko - je dle hodnocení poroty reklama na nože Pokorný Knives. Veřejnost však ještě více pobouřil plakát zvoucí na akci v hudebním klubu Buddy ́s v Olomouci.

Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který vyvolal řadu nesouhlasných reakcí a vysloužil si i nominaci do soutěže Sexistické prasátečko. | foto: Džemfest

Odborná porota Sexistického prasátečka se shodla, že nejhorší reklamu z pohledu sexismu letos představila firma Pokorný Knives. Reklama je dle ní klasickým případem zobrazení nahé ženy bez souvislosti s produktem, v tomto případě prodejem nožů.

Jedna z reklam nominovaná do letošního ročníku soutěže Sexistické prasátečko.

Vítěz soutěže Sexistické prasátečko dle odborné poroty.

To však není to nejhorší. „Celou situaci umocňuje to, že fotografie dává důraz na intimní partie (hlava ženy prakticky není vidět) a nůž je takřka zapíchnutý buď v kusu masa v popředí fotografie nebo intimních partiích ženy,“ uvedli hodnotitelé. Porota zdůraznila, že reklama evokuje násilí a nezobrazuje ženu celou, ale jen jako sexuální objekt určený k podpoře prodeje nožů.

„Zobrazení staví ženské tělo na stejnou úroveň s kusem masa, což je ponižující, nerespektuje ženu jako lidskou bytost a evokuje násilí na ženách jako legitimní a normální,“ řekla odborná porotkyně Jana Kvasnicová.

Sperma na obličeji? Ponižující samo o sobě

V anketě mohla hlasovat i veřejnost. V jejím hodnocení dopadl nejhůře olomoucký hudební klub, který zobrazil sexualitu „zvláště dehonestujícím způsobem“. Klub lákal na víkend ve znamení nápoje Spritz. V jedné části plakátu byla lahev a sklenky s alkoholem, v druhé ženský obličej potřísněný spermatem.

Anticena za sexismus

O anticenu Sexistické prasátečko letos v osmém ročníku soutěžilo 88 reklam, veřejnost poslala více než 4 000 hlasů.

Anketu organizuje nezisková organizace Nesehnutí. V odborné porotě zasedají odborníci na reklamu, mediální osobnosti či lidé zabývající se genderovými vztahy i genderovým právem. Letos například filmařka Kamila Zlatušková či filmový kritik Kamil Fila.

„Propagace akce pomocí fotografie ženy se spermatem na obličeji je ponižující sama o sobě a nemá žádnou souvislost s nabízeným produktem (kromě dvojsmyslného sloganu),“ uvedla porota k reklamě, kterou lidé zvolili jako nejsexističtější. Reklama rovněž zneužívá produkty výrobce alkoholu bez jeho vědomí - výrobci se proto podařilo dosáhnout stažení reklamy.

„I když se reklama snaží pracovat s humorem, dělá to velmi jednoduchým způsobem, který podporuje vnímání žen jako pasivních objektů touhy a tím i jejich nerovné postavení ve společnosti,“ dodali organizátoři ankety.

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Propagační plakát šumperského festivalu Džemfest

Rozporuplné reakce letos vyvolal třeba i propagační plakát šumperského hudebního festivalu Džemfest, který zobrazuje těhotnou dívku a textem odkazuje na to, že jde o následek „pobavení“ na akci (o plakátu jsme psali zde).

Dle poroty plakát stojí na principu „sex prodává“. „K propagaci výrobku využívá nahá těla a sexuální prvky, které nemají žádnou souvislost s výrobkem a slouží jen k upoutání pozornosti,“ uvedla porota. Plakát skončil v hlasování veřejnosti na třetím místě.

Autor:



Nejčtenější

Soud zrušil část zákona o EET. Další vlny se zpozdí, z účtenek zmizí rodná čísla

Ústavní soud s odloženou platností škrtl několik paragrafů zákona o evidenci...

Odpůrci EET se radují. Ústavní soud zrušil část zákona o evidenci tržeb, jako celek však obstál. Třetí a čtvrtá vlna,...

Miliardářem přes noc. Rostoucí bitcoin poslal Australana mezi superbohaté

James Gilbert

Z kryptoměnového šílenství vzešel další miliardář. Je jím Australan James Gilbert. Prezident společnosti Crypto, jejíž...



Byty v panelácích zdražily o 50 procent, nedosáhne na ně ani střední třída

Panelový dům na sídlišti Broumovská.

Panelové byty jsou nejdostupnějším typem bydlení v Česku. V posledních letech však podražily tak, že na ně často...

Exploze v Rakousku odřízla tři země od plynu. V Itálii je stav nouze

Výbuch poblíž Baumgarten an der March v Rakousku.

Exploze plynového terminálu na východě Rakouska u slovenských hranic přerušila dodávky plynu do Itálie, Slovinska a...

Bernard provokuje další reklamou. Vyjadřuje nesouhlas s kampaní #MeToo

Kontroverzní reklama pivovaru Bernard.

Pivovar Bernard pobouřil další provokativní reklamou. Tentokrát se v ní naváží do kampaně #MeToo. Ta spojuje ženy z...



Další z rubriky

Skiareály investovaly do nových lanovek za 5 let dvě miliardy. Mají i wi-fi

V lyžařském středisku na Špičáku se začalo ve čtvrtek lyžovat. O víkendu by měl...

České lyžařské areály investovaly za posledních pět let dvě miliardy korun do nových lanovek, kterých nyní v tuzemsku...

V Praze se nestaví. Chybí 22 tisíc bytů a jejich nedostatek dál roste

(Ilustrační snímek)

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky ztrojnásobil na 22 tisíc. Množství vydaných stavebních povolení...

ArcelorMittal uzavřel obchod s polskou firmou. Prodal jí své válcovny

(ilustrační snímek)

Společnost ArcelorMittal Ostrava (AMO) prodala své válcovny plechu ve Frýdku-Místku polské firmě Stalprodukt. Jediný...



Najdete na iDNES.cz