Soutěž může navíc úplně zrušit. O správním řízení informoval zájemce o lukrativní zakázku přímo kraj. Kvůli tomu prodloužil kraj termín podání nabídek až do 5. listopadu, tedy o déle než měsíc. Podnět k ÚOHS podala společnost Transcentrum, která kapitálově patří pod německý koncern Deutsche Bahn.
"Jsou nejasnosti v zadání a není transparentní vyhodnocení nabídky," vysvětlil důvody podání jednatel společnosti Martin Bělovský. Přes třicet procent v hodnocení zakázky záleží na subjektivním hodnocení komise.
Zakázka, která má v Libereckém kraji ukončit zvykové právo na objednávání dotovaných autobusů vybraným firmám, narazila u řady zájemců na velký odpor. Podle nich je totiž soutěž psána na míru největšímu dopravci v kraji, společnosti Busline.
Podmínky tendru nepřejí novým dopravcům
Liberecký kraj požaduje v zadávací dokumentaci splnění dvou bodů, které jsou nesplnitelné hlavně pro nové dopravce, kteří dosud v kraji nejezdí: musí se prokázat, že si tu sehnali potřebné zázemí a také mít v době podání nabídky zajištěné autobusy, alespoň smlouvami o smlouvách budoucích. I když ještě nevědí, zda vyhrají.
"Jsou tam mimo jiné příliš vysoké požadavky na počet dosud ujetých kilometrů v závazku veřejné služby, které nemáme šanci splnit. Prakticky to znamená, že přijdeme o třetinu současné zakázky, aniž bychom o ni mohli soutěžit," říká Jan Konopásek, šéf ČSAD Liberec.
Podle mluvčí kraje Květy Šírové jsou však podmínky na tendr ještě velmi mírné. "Z našeho pohledu by bylo nešťastné rezignovat na požadavky na kvalifikaci a například před zahájením plnění zjistit, že vítěz není schopen dostát svým smluvním závazkům," řekla Šírová.