Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Globální mánie omalovánek pro dospělé. Nestíháme vyrábět, radují se firmy

  16:14aktualizováno  16:14
Stále větší obliba omalovánek pro dospělé vedla globálně k nárůstu poptávky po kvalitních pastelkách a hlavní světoví producenti mají potíže s naplňováním skladů, napsal britský list The Independent.

Omalovánky pro dospělé. Eva Puskarčíková u nich vysedává u nich ve volných chvílích. „Pomáhají mi soustředit se. Je to lepší než čučet do mobilu nebo počítače,“ říká. | foto: Český biatlon, Petr Slavík

Přední světový výrobce dřevěných pastelek, společnost Faber-Castell, uvedla, že zaznamenala dvojciferný nárůst prodeje uměleckých pastelek a ve své německé továrně musela posílit provoz.

„V současné době jsme v naší továrně v bavorském Steinu zavedli více směn, abychom uspokojili globální poptávku po uměleckých pastelkách spojenou s popularitou omalovánek pro dospělé,“ uvedla představitelka firmy Sandra Suppaová. Podle ní tento trend neslábne a „je pociťován globálně, od Jižní Ameriky po Asii“.

V podobné situaci je i jeden z největších producentů pastelek českobudějovická společnost Koh-i-Noor Hardtmuth. I zde je poptávka výrazně vyšší než výrobní kapacita. Podle mluvčího společnosti Martina Doležala i Českou republiku zachvátila mánie „Antistresových omalovánek pro dospělé“. Koh-i-Noor proto začal kromě pastelek dodávat i tyto omalovánky.

Ukázka z knihy Antistresové omalovánky pro dospělé

Ukázka z knihy Antistresové omalovánky pro dospělé

Podle Doležala je v USA navíc velký zájem o produkt Progresso, což jsou pastelky bez dřeva, kde je tuha na povrchu silně lakovaná. „Současná situace je provázena nedostatkem kvalifikovaných pracovníků,“ poznamenal Doležal.

Omalovánky navozující pohodu a relax se těší velké oblibě i v Česku. „Asi největší boom zaznamenaly zhruba před dvěma lety, kdy začaly vycházet. Dnes je na trhu několik desítek sešitů a publikací s různými motivy k vybarvení a zákazník si tak může vybrat motiv jemu blízký. Omalovánky se staly i oblíbeným dárkem pro blízké. Zájem o ně neopadá ani nyní,“ řekl ČTK Petr Šašek za síť knihkupectví Neoluxor.

České omalovánky bestsellerem

Prodeje jednotlivých titulů jsou podle něj desetitisícové a například původní české Antistresové omalovánky pro dospělé autorek Jolany Daňkové a Lenky Tréglové se staly bestsellerem a vévodily předním místům žebříčků prodejnosti. Deník The New York Post nedávno informoval, že nedostatek pastelek panuje například v Brazílii, neboť i tam dospělí omalovánkám propadli. Potíže s uspokojením poptávky mají i další výrobci jako Staedtler nebo Stabilo, tvrdí The New Zealand Herald.

Lidé podle Suppaové rovněž požadují, aby pastelky měly více barev. „Nejsou teď spokojeni s ‚pouhými‘ 36 barvami. Všimli jsme si, že lidé stále častěji preferují sadu se 72 kusy nebo dokonce 120 kusy,“ uvedla Suppaová. Navíc podle ní roste poptávka po těch nejkvalitnějších uměleckých tužkách.

Fotogalerie

Autorka knihy omalovánek Tajná zahrada s podtitulem „pastelkou proti stresu“ Johanna Basfordová deníku The Sunday Telegraph řekla, že dospělí si rádi vybarvují, protože jsou „unaveni digitálnem“. Je podle ní fajn vzít do ruky pastelku a jen tak si malovat a „nebýt rušen twitterem“, a kromě toho se tak člověk vrátí do dětství. Jejích omalovánek se ve světě prodalo 16 milionů výtisků, z toho tři miliony v Číně.

Podle Suppaové je popularita omalovánek pro dospělé dána jejich „relaxační a meditativní povahou“. Člověk nepotřebuje být výtvarně vzdělaný, a dokončení díla mu přitom přinese uspokojivý pocit.

Autoři: ,



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...



Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Číňané chtějí převzít oděvní řetězec C&A, tvrdí německý týdeník

Nová prodejna

Majitelé evropského oděvního řetězce C&A, který působí rovněž v České republice, plánují prodej podniku do čínských...

Zájemce o těžbu lithia dokazuje českým úřadům, že je australskou firmou

Vzorek lithia, jak ho asi nikdy neuvidíte - v kovové podobě

Společnost European Metals Holdings (EMH), která chce prostřednictvím české firmy Geomet těžit lithium u Cínovce,...

Oetker před 100 lety způsobil revoluci v pečení. Vynalezl prášek do pečiva

Výroba německé společnosti Dr. Oetker v roce 1937 na obrazu malíře Carla...

Před sto lety, 10. ledna 1918, zemřel německý podnikatel August Oetker, zakladatel rodinné firmy Dr. Oetker. Původem...

Najdete na iDNES.cz