Vlastní aplikaci má několik klasických taxislužeb, například AAA Radiotaxi, Modrý Anděl nebo Nejlevnější Taxi. Zákazníky a volné řidiče spojují aplikace Hopin, Uber nebo Liftago a nově také Taxify.
Díky aplikacím se stává dispečerem sám klient, který vidí, kde se auto zrovna nachází a jak se k němu pohybuje. Odpadá tak čekání na obsazené lince, na jehož konci je mnohdy oznámení, že šoféři jsou momentálně plně vytížení.
V praxi to funguje tak, že k zákazníkovi dorazí taxík, kterého si vybere podle ceny, vzdálenosti nebo typu auta. Cena se v průměru pohybuje kolem 20 korun za kilometr, zatímco u běžné taxislužby se jezdí zhruba za 28 korun.
Alternativní přepravní společnosti se navíc snaží zákazníky přilákat i dalšími akcemi. Některé například nabízejí slevu na první jízdu nebo finanční motivaci pro pasažéry, kteří doporučí další klienty.
Aplikace využívají stovky až tisíce taxikářů
Firma Hopin hlásí v současnosti dvě stovky řidičů využívajících jejich aplikaci, Liftago 450. Pod obdobnou aplikací AAA Radiotaxi se sdružuje jedenáct stovek řidičů.
Služba | Nástup | Kilometr | Čekání |
---|---|---|---|
AAA Radiotaxi | 28, s aplikací 25 | 19,9 | 6, aplikací 4 |
Modrý Anděl | 40 | 19 až 28 | 6 |
Nejlevnější Taxi | 27 | 18 | 3,4 |
Taxi Praha | 30, s aplikací 27 | 23,9, s aplikací 18 | 4, s aplikací 3,4 |
Profi Taxi | 30 nebo 40 | 18 až 28 | 4 nebo 6 |
Liftago* | 25 až 40 | cca 20 | 3 až 6 |
Hopin* | 25 až 40 | 17 až 20 | 4 až 6 |
UberPop | 20 | 10 | 4 |
UberBlack | 40 | 23 | 4 |
Taxify | 30 | 13/den 15/noc | 4 |
Zdroj: ceníky firem | |||
*Liftago a Hoppin jezdí za tarify jednotlivých taxikářů. Cena za kilometr je průměr (u Liftaga), ostatní jsou rozmezí sazeb |
Mezinárodně proslulá aplikace Uber tato čísla, stejně jako počet jízd, nesděluje. Kontroverzní poskytovatel služeb využívá řidiče, kteří jsou velkou konkurencí pro klasická taxi. V řadě zemí po celém světě vyvolal Uber protesty taxikářů a jeho mobilní aplikaci kritizují už i řidiči v Praze (více čtěte zde).
Pro společnost jezdí například studenti či ženy na mateřské. Šoféři, mají v nabídce různé sazby i auta. Pro cenový odhad je možné zadat do přepravního servisu místo nástupu a výstupu a přes aplikaci zjistit přibližnou cenu.
Dispečink má své výhody, říká šéf taxislužby
Jednatel největší taxislužby v Praze AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička ale v reakci na rozvoj mobilních aplikací upozorňuje na výhody klasického dispečinku. „Jeho funkce je podle mě nezastupitelná i do budoucna, například pro reklamace a jiné záležitosti,“ uvedl.
Mobilní aplikace podle něj nikde ve světě dispečinky nenahradily. Dlouholetí taxikáři se ostatně shodují na tom, že nadále jim více jízd zprostředkuje dispečer z masa a kostí.
Po metropoli jezdí podle tři roky staré studie přes sedm tisíc taxikářů (více čtěte zde).