Španělská vesnice Elciego byla do té doby spíš ospalým zapadákovem. Tři bary, jeden hostinec a veřejné koupaliště. Nebylo divu, že hvězdný architekt Frank Gehry, české veřejnosti známý především díky Tančícímu domu na nábřeží Vltavy, a tvůrce spektakulárního velkolepého Guggenheimova muzea v Bilbau, na pozvání do "země nikoho" moc svižně nereagoval.
Článek vznikl ve spolupráci s časopisem BarLife |
Tenkrát, někdy na přelomu století, tedy našeho, si ho pozval majitel slavných baskických vinic Marqués de Riscal. Důvodem byl jeho sen: přestavět sídlo svých vinic tak, aby se stalo, podobně jako Guggenheimovo muzeum v Bilbau, turistickým magnetem přitahujícím návštěvníky z celého světa. Současně chtěl, aby podobný architektonický spektákl pomohl v tvrdém vinařském byznysu vybudovat světově účinný symbol kvalitního vína.
Gehryho přilákali do španělského Elciega slibem, že na jeho počest otevřou lahev vína Rioja, která bude stejně stará jako on – tedy ročník 1929. Stalo se, co se stát mělo: "Víno bylo skvostné, u jedné lahve jsme nezůstali," výstižně popsal situaci Gehry pro deník El Mundo. Po absolvování dvou návštěv vinice Rioja, jež byly podmalovány dalšími ochutnávkami vína z roku 1929 a srovnáváním s benchmarkovým vínem z roku 1946, Gehry na realizaci projektu nadšeně kývl.
Nutno podotknout, že Gehry přijímá výhradně zakázky, které ho opravdu zajímají. Tenkrát odmítl i zakázku na dům pro Billa Gatese a dal přednost projektu ve Španělsku, prostě proto, že zemi Basků miluje stejně jako její kuchyni a víno. Archivní Rioja je stejně výjimečná jako architektura Franka Gehryho, o čemž se nyní lze ve Španělsku přesvědčit na vlastní oči.
Vynalézavý Gehry radikálně překlenul prostor mezi novějšími budovami a starými objekty na vinici – převážně pískovcovými stavbami pocházejícími z 19. století. U vchodu umístil mohutné bloky pískovce, které silně kontrastují s lehkou a hravou zvlněností hliníkové střechy. Objekt rozšířil o nové sklepy, degustační místnost, vybranou restauraci s kapacitou 120 míst, čtrnáct salonků pro nejrůznější akce, hotel a vinařské muzeum.
Propojení starého a nového je přímo magické. Gehryho okřídlený design inspirovaný graciézními pohyby tanečníka španělského flamenca je ztvárněn v červeném kameni, hliníku a titanu – materiálech reprezentujících červené víno, stříbrnou schránku a drátěnou síť, tradičně obepínající lahve Riojy.
Temperamentní struktura je odpovědí na neporušenou až panenskou krajinu bujných vinic, které unikátní stavbu obklopují, zatímco odstíny barevného kovu jsou inspirovány bohatými tóny nebe a vinic. "Hlavní myšlenkou a cílem je ukázat návštěvníkům to, co je pro nás v severním Španělsku nejdůležitější: jídlo, víno a architekturu," dodává José Luis Muguiro, generální manažer vinařské společnosti Marqués de Riscal.
Majitelé vinic La Rioja, které leží asi 150 km na sever od Bilbaa, pochopili, že vyrábět skvělé víno už nestačí. Uvědomili si, jak mnoho má jejich víno společného s kulturou, a velice zdařile je propojili s architekturou a designem. Uprostřed vinic vznikla skutečně prestižní stavba, která bude důstojným nositelem myšlenky moderní vinařské kultury.
Vinaři už zkrátka nemohou spoléhat jen na kvalitu a chuť vína. Aby uhájili své pozice na místních i mezinárodních trzích vůči stále silnější konkurenci, investují nyní i do vinařské architektury. Zda je tato strategie správná, o tom už brzy rozhodnou samotní turisté, ať už ti lačnící po zážitcích enologických nebo ti, kteří přijedou obdivovat zdejší extravagantní architekturu.