Arriva chce na obě trasy použít vlaky Siemens Desiro od společnosti Deutsche Bahn

Arriva chce na obě trasy použít vlaky Siemens Desiro od společnosti Deutsche Bahn | foto: ČTK

Arriva chce na české tratě, má zájem o rychlíky do Liberce i Plzně

  • 116
Stát už letos může začít platit za objednané dálkové vlaky jiným firmám, než jen Českým drahám. O rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem a Plzní a Mostem projevila nově zájem společnost Arriva.

„V příštích dnech podáme na ministerstvo dopravy nabídku,“ řekl Daniel Adamka, šéf Arriva Transport Česká republika. Firma vlastněná německými státními drahami Deutsche Bahn očekává, že poté začne stát vybírat mezi nimi a Českými drahami o tom, kdo bude příští rok vlaky na obou trasách provozovat. „Máme zájem i o další tratě, pokud na ně bude soutěž,“ řekl Adamka. 

Na obou trasách končí letos smlouva mezi ministerstvem dopravy a Českými drahami. Stát je před deseti lety poprvé vysoutěžil, dráhy tehdy nabídly kvůli obavám z konkurence výrazně podnákladové ceny. Jeden kilometr jezdí za zhruba třicet korun, což je čtyřikrát méně, než je celorepublikový průměr, za který jezdí dráhy pro stát. Ministerstvo původně plánovalo, že trasy stihne vysoutěžit, k tomu ale nedošlo. Stát za rychlíky na obou trasách ale zaplatí rozhodně výrazně více, než dosud, obě trasy nepatří k příliš lukrativním a to zvyšuje samotnou ztrátu, kterou stát dorovnává. 

České dráhy jezdí na obou trasách s motorovými jednotkami řady 843, Arriva si chce na obě trasy najmout od DB jednotky Siemens Desiro. „Mají lepší akceleraci, jsou nízkopodlažní a klimatizované,“ řekl Adamka. Podle něj by například mezi Pardubicemi a Libercem mohla díky jejich vlakům a mírnými úpravami trati klesnout cestovní doba až o půl hodiny, dosud jízda trvá tři hodiny.  Arriva si na trať už objednala potřebnou kapacitu, stejně jako ČD. 

Klíčové může být i jednání o délce smlouvy. Arriva nabídla zatím roční kontrakt, ČD se netají tím, že by chtěly smlouvu na delší dobu. „Máme zájem o delší spolupráci, abychom mohli uvažovat o modernizaci vozidlového parku a dalším zkvalitňování služeb. Roční kontrakt bohužel dlouhodobější plánování neumožňuje,“ řekl Joklík.

Arriva mezitím řeší i plány na vstup na další trasy, od září chce jezdit se spěšnými vlaky mezi Čelákovicemi, Prahou a Benešovem. Zatím ale narazila na dopravním výboru Středočeského kraje, který jejich nabídku odmítl kvůli nedostatku finančních prostředků. 

Ministerstvo dopravy v úterý oznámilo, že na linky Liberec – Pardubice a Plzeň – Most předpokládá uzavření smlouvy s Českými drahami. „Obě dvě smlouvy by měly být uzavřeny na dobu jednoho roku. Dosud máme pouze jednu nabídku, a to od Českých drah,“ uvedl mluvčí Martin Novák.

Nabídku od společnosti Arriva prý resort zatím neobdržel. „Vzhledem k tomu, že jsme oznámili úmysl uzavřít u těchto dvou linek smlouvy napřímo již v květnu loňského roku, je škoda, že nabídka nepřišla,“ dodal mluvčí. Ministerstvo je podle něj otevřené i dalším nabídkám, ovšem v tomto časovém období hrozí riziko, že by jednání nemusela být dokončena do uzávěrky jízdních řádů.