Nová vlaková souprava Arriva

Nová vlaková souprava Arriva | foto: iDNES.cz

Arriva přivezla další ojeté motoráky, rozjedou se na Šumavu i do Nitry

  • 69
Arriva, dceřiná společnost německého státního dopravce Deutsche Bahn, rozšíří od prosince výrazně svůj železniční byznys v Česku. Od prosince bude zajíždět přímý vlak z Prahy až do slovenské Nitry nebo na Šumavu.

Zatímco v Německu Deutsche Bahn nedávno představily nové vysokorychlostní jednotky ICE 4, v Česku svůj byznys staví na třicet let starých motorácích. Arriva od svého majitele přivezla z Německa další čtyři motorové jednotky řady 845, které u nás procházejí modernizací.

Část nových spojů se rozjede už 11. prosince s novým jízdním řádem, ostatní na jaře příštího roku, kdy bude mít Arriva k dispozici celkem pět modernizovaných motoráků.

„Posilujeme hlavně linku z Prahy do Trenčína. Dosavadní provoz ukázal, že zájem cestujících o přímé spojení Trenčína a Slovácka s Olomoucí nebo Prahou je obrovský. Nedělní spoje máme pravidelně vyprodané a teď řešíme, jak je co nejrychleji posílit o druhý vlak, a zvýšit tak počet míst
v soupravě,“ říká generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Dosud Arriva do Trenčína jezdila přes Uherské Hradiště jednou týdně: v sobotu ráno na Slovensko, v neděli odpoledne zpět. Už od prosince dojde k prodloužení linky až do Nitry a přidání jednoho spoje. Vlak tak pojede v pátek i v neděli tam, v sobotu a v neděli zpět. Do Nitry zatím pojede jeden vlak týdně, až bude mít firma k dispozici další soupravy, najede od jara na každodenní provoz.

„Na lince do Trenčína jsme si ověřili, že náš vlak dokáže nabídnout spojení schopné bez problému obstát vedle konkurenční autobusové dopravy. Teď budeme tento koncept dál rozvíjet. Potenciál vidíme i v prodloužení linky do Nitry, chceme tak lépe obsloužit region středního Pováží, který nemá přímé vlakové spojení s Českem,“ dodal Adamka. Podle něj mají větší zájem o spojení právě slovenští cestující.

Arriva jezdí pomaleji, nemusí ale přepřahat lokomotivu

Arriva sice se svými motorovými vlaky pro 122 cestujících může jet po koridoru jen rychlostí 120 kilometrů v hodině, časové ztráty z pomalejší jízdy ale maže tím, že nemusí při sjezdu z elektrifikované tratě přepřahat lokomotivu. „U běžných vlaků trvá v takovém případě výměna lokomotivy 10 až 15 minut, my můžeme rychleji pokračovat dál a neztrácet čas,“ doplnil ředitel Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Tento koncept chce Arriva zkusit i na nové lince z Prahy do Českého Krumlova a Nové Pece, která pojede od prosince o víkendech a v létě každý den. „Náš vlak zvládne dojet z Prahy do Českého Krumlova za 3 hodiny, to je jízdní doba zcela srovnatelná s konkurenčními autobusy,“ uvedl Nálevka.

Na jih Čech se letos výrazně zlepší železniční spojení, čtyři nové páry vlaků zavádí také České dráhy.

Arriva od prosince bude dál jezdit z Prahy do Benešova u Prahy. Nově bude zastavovat se svými spěšnými vlaky v Říčanech, po zkušenostech s prvním rokem provozu se jízdní řád více soustředí na špičky pracovních dní, kdy pojedou i v hodinovém intervalu. Místo dosavadního jednoho vlaku nasadí Arriva na tuto linku soupravy dvě.