Opatření proti šíření koronaviru, zejména zpřísnění režimu na hranicích, připravily letecké společnosti z asijsko-pacifického regionu o téměř všechny zákazníky. Z dat asociace AAPA (Association of Asia Pacific Airlines) vyplývá, že v červenci se počet přeshraničních cestujících meziročně snížil o 97,5 procenta.
Nízkonákladové aerolinky rostou navzdory krizi. Ukrajují podíl konkurenci |
Řada tamních aerolinek, například tchajwanské EVA Air nebo japonské ANA Holdings, se proto uchýlily k vyhlídkovým letům, u nichž není nutné překračovat hranice jednotlivých zemí. Nyní se k nim přidal i největší australský letecký dopravce Qantas, který nabízí nízký přelet přes Ayersovu skálu, Velkou útesovou bariéru a záliv Port Jackson, kolem nějž vzniklo město Sydney.
Cena letenek se pohybuje mezi 787 a 3 787 australskými dolary (13 až 62,5 tisíce korun). Celkem 134 dostupných míst se vyprodalo rychle. „Je to nejspíš nejrychleji vyprodaný let v historii společnosti,“ řekla agentuře Reuters mluvčí Qantas.. Lidem podle ní chybí létání a dopravce proto zvažuje, že svou nabídku vyhlídkových letů rozšíří.
Bezdůvodné létání, zlobí se ekologové
Poptávka po létání „nikam“ je vysoká i v dalších zemích. Místa ve vyhlídkovém letu kolem korejského ostrova Čedžu, která nabízel tchaj-wanský dopravce Tigerair za 6 888 tchajwanských dolarů (5 350 korun), se podle médií vyprodala během čtyř minut. Zájem podpořil také voucher na „postcovidový“ let z Tchaj-wanu do Koreje, který byl součástí letenky.
V příštím měsíci se na trend vyhlídkových letů chystá naskočit i vlajková letecká společnost ze Singapuru. S odkazem na své zdroje informoval o plánech dopravce Singapore Airlines tamní deník The Straits Times. Mezi ekology však plány vyvolaly vlnu kritiky.
„Nabádají k bezdůvodnému, uhlíkově náročnému cestování. Je to přinejlepším dočasné řešení, které navíc odvádí pozornost od politiky nezbytné ke zmírnění klimatické krize,“ citovala agentura Reuters prohlášení singapurské aktivistické skupiny SG Climate Rally.