Vybělit! Asiaté, Afričané i lidé z Blízkého východu touží po světlejší kůži

  16:00aktualizováno  16:00
Navzdory zdravotním komplikacím, které s sebou nese užívání mnohých prostředků, jež zesvětlují odstín kůže, poptávka po nich roste. Dobře se prodává v Africe a na Blízkém východě, ale nejvíce zájemců je teď v Asii. Asijsko-pacifický trh pro „bělící“ kosmetiku představuje nejlukrativnější region.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: arome

Letošní studie akademické platformy ´“Frontiers in public health“ zkoumala užívání kosmetiky, která zesvětluje barvu kůže, na indickém trhu. Více než polovina účastníků výzkumu přiznala, že tyto produkty používá. Jedním z důvodů popularity těchto přípravků v Indii je i jejich masivní propagace v tamních médiích. Přibližně polovina účastníků výzkumu uvedla, že cítili potřebu vyzkoušet produkty právě kvůli reklamám.

Poptávka po tomto druhu kosmetiky roste i globálně. Výzkumná společnost Global Industry Analysts ji v roce 2017 vyčíslila na 17,9 miliardy dolarů, přičemž ji táhly regiony v Asii, na Blízkém východě a v Africe. Tato poptávka by měla do roku 2024 narůst na 31,2 miliardy dolarů.

Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že podíl afrických žen které využívají přípravky pro zesvětlení barvy kůže kolísá mezi 25 procenty v Mali a 77 procenty v Nigérii. Ve zmiňované Indii představují tyto produkty 61 procent trhu s dermatologickými výrobky.

Podle analytické firmy Future Market Insights, která zkoumá trhy ve více než 150 zemích světa, je pro prodej těchto výrobků nejlukrativnějším trhem právě asijsko-pacifický region. Na něm probíhá více než polovina globálního obchodu s produkty, které zesvětlují odstín kůže.

„V mnohých společnostech, obzvlášť v Asii, byla barva kůže dlouho vnímána jako znak sociální třídy,“ řekla Evelyn Nakano Glennová z Kalifornské univerzity v Berkeley pro CNN. „V souvislosti se západním kolonialismem v 18. a 19. století se stal bílý odstín kůže Evropanů synonymem vyššího statusu, zatímco tmavší kůže, například Filipínců, představovala koloniální podřízení.“

Mezi nepříznivé dopady patří záněty a ekzémy

Mezi asijské země, které vykazují vysokou míru popularity „bělící“ kosmetiky patří i Thajsko. Časopis Forbes cituje výzkum společnosti Nielsen, podle kterého na tamníjm trhu představují polovinu tamního trhu s krémy na obličej právě krémy, které tímto způsobem mění barvu kůže.

Přípravky jsou populární navzdory zdravotním komplikacím, které jejich užívání provázejí. Z účastníků zmiňované indické studie jich 17 procent přiznalo, že zaznamenali nepříznivé vedlejší účinky. Pouze tři procenta z nich však vyhledala lékařskou pomoc. Mezi nepříznivé efekty přípravků patří různé druhy ekzémů, kožních zánětů či projevy hyperpigmentace.

Japonský výrobce kosmetiky Kanebo musel kvůli podobným komplikacím uhradit vyrovnání 18 tisícům žen, které používaly jeho bělící přípravky na kůži. Na pokožce se jim totiž objevily bílé skvrny, které způsobila bělící chemikálie rhododenol, kterou firma využívala ve svých produktech. Podle serveru Japan Times se prodávaly od roku 2008, společnost je stáhla v roce 2013 a na svůj web vyvěsila varování, aby je lidé dále nepoužívali.

WHO upozorňuje také na to, že na internetu jsou dostupné mnohé bělící přípravky, které obsahují rtuť. Její použití pro většinu kosmetických přípravků zakazuje Evropská unie a také mnohé africké země.

Anorganická rtuť, kterou kosmetika určená k zesvětlení kůže obsahuje, škodí zejména játrům. Kromě toho způsobuje vyrážky na kůži, její odbarvení, zjizvení nebo sníženou schopnost bránit se bakteriálním a jiným infekcím.

Autor:

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Další státní podnik si ukrást nenecháme, varovali komunisté vládu

Předseda KSČM Vojtěch Filip na jednání prvního zasedání širšího vedení...

Za hazard s majetkem všech občanů označili v pátek komunisté úvahy o možné privatizace části podílu státu ve...

Další z rubriky

Diamant za miliardu korun rozsvítí aukční síň v Ženevě

V aukční síni Christie's ve švýcarské Ženevě se bude dražit téměř...

Obdivovatelé drahých kamenů mohou dnes večer v Ženevě realizovat další ze svých diamantových snů. Skvost jménem Pink...

Britský supermarket musí stáhnout vánoční reklamu, byla moc politická

Iceland Banned Xmas Advert 2018

Síť britských diskontů Iceland musela stáhnout svou vánoční reklamu, kterou vytvořila ve spolupráci s Greenpeace....

Bývalý americký fotbalista postavil první solární město na světě

Babcock Ranch na Floridě je první americké město napájené pouze solární energií.

Postavit město zcela napájené slunečními paprsky je výzvou i na slunné Floridě. A to nejen z technických důvodů....

Najdete na iDNES.cz