Ze tří modelů Typu 64, které se měly koncem 30. let vyrobit, zbylo jediné. Ačkoli jde technicky o Volkswagen, označuje se jako první auto nesoucí jméno Porsche. Nyní ho v aukci nabízí síň Sotheby’s v kalifornském Monterey. Aukční dům očekává, že cena neklesne pod 20 milionů dolarů (461,4 milionu korun).
Pokud bychom se na něj měli dívat z praktického pohledu jen jako na dopravní prostředek, těžko ohromí. Je malé, karoserie je vyrobená z tenkých vrstev hliníku používaného na letadla, vypadá křehce. Upravený vzduchem chlazený čtyřválcový motor z Volskwagenu by měl mít výkon 40 koní a autu umožnit jet rychlostí maximálně 145 kilometrů v hodině, informují New York Times.
Dosud nejvíc za model Porsche dala před dvěma lety kalifornská Gooding & Company. Závoďák Porsche 917K z roku 1970 s maximální rychlostí 322 kilometrů za hodinu a výkonem 520 koňských sil se vydražil za 14 milionů dolarů (dnes 323 milionů korun).
Porsche Typ 64 vedle něj vypadá jako chudý příbuzný. Jeho síla ale spočívá v něčem jiném než ve výkonu nebo vzhledu. „Kolik bylo ve 130leté automobilové historii příležitostí získat úplně první model slavné značky?“ ptá se historik a restaurátor modelů Porsche Andy Prill. „Stanovit hodnotu toho vozu jakožto historického předmětu je těžké,“ dodal.
Jak navíc upozorňuje agentura Bloomberg, nejde o čistokrevné Porsche. Automobilka totiž vznikla až v roce 1948. Sama firma model označuje jako svého „předka“.
Než byl vůz přijat k aukci, Prill ho zkoumal z hlediska pravosti. „Je docela zachovalé. I když v minulosti prošel několika udržovacími úpravami, je to stále originál, který nikdy nebyl kompletně zrestaurován,“ říká. „Všechny vrstvy laku stále drží včetně té původní předválečné.“
Aukce unikátních láhví Pilsner Urquell vynesla rekordních 2 759 988 korun |
Prill s autem podnikl i zkušební jízdu. „Zvuk motoru je hlasitý a trochu surový, jak by člověk očekával. Ovládá se ale docela dobře a když uvolníte spojku, uvolní se lehce,“ popisuje.
Koluje domněnka, že modely Typ 64 byly vyrobeny tři. Prill však jistotu nemá: „Z dobových fotografií víme, že existovaly nejméně dva. I když nikdy nebyla dvě auta vyfocena spolu.“ Fotku třetího auta nikdo neviděl. Podle Prilla pravděpodobně nebylo nikdy vyrobeno nebo se nedostalo na silnici.
Druhý vůz padl do rukou amerických okupačních vojsk v roce 1945. Vojáci ho používali pro zábavu a nakonec zničili. Jediné přeživší auto zůstalo v rukou rodiny Porsche. Ta ho nedlouho po válce prodala rakouskému závodníkovi Otto Mathému.