Škodovky válcují prodeje nových vozů. Češi jich loni koupili 84 tisíc

  15:00aktualizováno  15:00
Zájem Čechů o nákup nových osobních aut roste a podle odhadů se nezastaví ani v letošním roce. Vloni se v tuzemsku prodalo rekordních 272 tisíc nových vozidel. Zákazníky k nákupu motivuje rostoucí ekonomika, zvyšování mezd a nízká nezaměstnanost. Nejoblíbenější byly terénní vozy SUV s téměř čtvrtinovým podílem, následuje nižší střední třída s 21 procenty.

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

V samotném prosinci sice prodej o devět procent meziročně klesl, i tak se loni prodalo 271 595 nový vozů, vyplývá to z informací, které v pátek zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Podle analytika společnosti PwC Vojtěcha Opleštila se počty nově registrovaných nových aut během letošního roku zvýší ve srovnání s loňskem o další tři až osm procent. Opleštil se ale spíše přiklání k nižším číslům uvedeného rozpětí. Současná velmi dobře fungující ekonomika už totiž začíná narážet na své limity, například v nedostatku zaměstnanců. Dalším faktorem je skutečnost, že obnova vozidlového parku dosáhla úrovně, na které zřejmě setrvá.

Škoda kam se podíváš

Fotogalerie

Nejprodávanějším osobním autem byla v loňském roce Škoda Octavia, kterou si pořídilo přes 27 tisíc zákazníků. Další pozice z žebříčku obsadily rovněž modely tuzemské škodovky Fabie, Rapid a Superb. Prvním nejprodávanějším modelem ostatních výrobců je podle svazu dovozců automobilů na pátém místě Hyundai i30 s více než sedmi tisíci prodanými vozy.

Vozidla mladoboleslavského výrobce v současnosti tvoří zhruba 31 procent nově registrovaných vozidel, téměř deset procent drží koncernový kolega Volkswagen. Na třetí pozici je Hyundai s necelými osmi procenty a na čtvrtém Ford se zhruba šesti procenty trhu.

Diesely ustoupily, roste i dovoz ojetin

Tuzemští zákazníci nakupovali více aut s benzinovým motorem. Jejich podíl přesáhl 58 procent, což je o čtyři procentní body meziročně více. Naopak diesely zaznamenaly pokles o pět procentních bodů na 38 procent.

Přestože většinu nových aut si kupují firmy, počet vozidel, které zakoupily domácnosti, v posledním roce mírně vzrostl - z 23 procent na zhruba čtvrtinu.

Stoupl i dovoz ojetých osobních aut, který se loni zvýšil o čtyři procenta na více než 170 000 vozů. Podíl vozů starších deseti let přitom přesáhl 53 procent.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 0,8 procenta na 19 398 vozů. První Peugeot prodal 3050 aut, druhý je Fiat s prodejem 2817 aut a třetí Ford prodal 2285 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Peugeot Boxer

Registrace nových nákladních aut klesly o 9,5 procenta na 10.008 vozidel. Nejvíce prodal Mercedes-Benz (2178) následovaný značkami MAN (1776) a DAF (1410). Prodej autobusů se snížil o více než pětinu na 804 vozidel. První je domácí Iveco Bus s prodejem 304 vozidel, druhý je rovněž tuzemský SOR a třetí Setra..

Nejprodávanější barvou vozu je stále bílá - více než polovina nových aut se v současnosti prodává v bílé, nebo v šedé. Z ostatních barev pak mají lidé největší zájem o modrou, červenou a černou.

Registrace nových vozů kategorie M1 v ČR
Značka VozůPodíl
1. Škoda OCTAVIA27 051 9,96%
2. Škoda FABIA21 2817,83%
3. Škoda RAPID12 4074,56%
4. Škoda SUPERB8 7373,21%
5. Hyundai i307 4412,73%
6. Volkswagen GOLF7 4022,72%
7. Škoda KODIAQ5 2521,93%
8. Dacia DUSTER5 0651,86%
9. Volkswagen PASSAT4 7441,74%
10. Hyundai ix204 486 1,65%
Ostatní164 79460,67%
Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...



Najdete na iDNES.cz