Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

  1:00aktualizováno  1:00
Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok, kdy u nás našlo majitele celkem 1541 nových hybridních aut. Ve srovnání se zahraničím je to ale velmi nízké číslo. I kvůli chybějícím zvýhodněním.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altner

V Evropě jsou ekologické hybridní vozy trendem a loni se je koupilo rekordních 303 506. Letos to bude zřejmě přes čtyři sta tisíc aut, a to i díky velkoryse daňové podpoře, dotacím a dalším zvýhodněním, která zatím u nás chybí.

Zájem o elektromobily a hybridy roste, přesáhly už čtyři procenta trhu s auty

Hybridy tak u nás pořád zůstávají na okraji zájmu. „Vyšší pořizovací cena spolu s jistou konzervativností jsou zřejmou příčinou dosud nízkých prodejů vozidel s alternativním pohonem v České republice,“ říká nezávislý analytik automobilového trhu Antonín Šípek. V této souvislosti kritizuje připravovaný Akční plán české vlády o budoucnosti automobilového průmyslu, který se podle něj jednostranně zaměřuje na podporu elektromobilů namísto ostatních alternativních pohonů.

„Je jedno, zda automobil dosáhne minimálních emisí díky čistě elektrickému nebo hybridnímu pohonu, CNG nebo jiným technickým řešením. Důležitý je reálný přínos pro ekologii,“ dodává Šípek. „Podpora pořízení vozů na alternativní paliva je v Česku dostupná pouze omezenému okruhu subjektů. Na to může stát navázat podporou obměny vozového parku například provozovatelům veřejné dopravy nebo veřejných institucí,“ dodává Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Sektoru vládne Toyota

Hybridní pohon spočívá v kombinaci konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru, což výrazně šetří palivo a snižuje emise zvláště při cestách ve městě. Nejúspěšnějším prodejcem této kombinace je ve světě i na českém trhu automobilka Toyota. „V letošním roce míříme k 1200 prodaných hybridních vozů, aktuálně je zhruba každá pátá prodaná Toyota v Česku vybavena hybridním pohonem. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce přes 80 procent,“ uvedl pro MF DNES Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Nejprodávanějším hybridním modelem na českém trhu je letos do července RAV 4 s 421 prodanými kusy a C-HR s 342 prodanými kusy, následovaná Aurisem (207 ks) a Yarisem (203 ks), všechno jsou to modely od Toyoty.

Ostatní automobilky jsou mnohem více pozadu, žádná z nich zatím letos u nás nepřekročila hranici sto prodaných vozů. Nejvíce se jí blíží Kia (98 ks) a BMW (86 ks). Například Škoda Auto zatím žádný hybridní model nenabízí, zato ale letos prodala v České republice 1343 vozů na ekologický pohon CNG, tedy na stlačený zemní plyn.

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Na trhu ojetých vozidel je zájem o alternativní paliva o dost jiný než u nových aut. „Zákazníci se alternativních pohonů stále trochu bojí a nacházejí k nim cestu pomalu,“ říká provozní ředitel autobazaru AAA AUTO Petr Vaněček a dodává: „U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí.“

U alternativních pohonů jsou mezi motoristy stále nejoblíbenější ojeté vozy na LPG, která už dnes většina výrobců nových aut vyřadila z nabídky. „Za první pololetí jsme jich prodali přes 400, meziročně však zaznamenávají mírný pokles,“ říká provozní ředitel největšího českého autobazaru. Nárůst v prodejích je podle něj naopak patrný u vozů na stlačený zemní plyn CNG. „Na trh se pomalu dostávají ojetá auta z firemních flotil i od soukromníků, kteří svá auta pravidelně obměňují a ve většině případů sáhnou opět po voze na stlačený zemní plyn, protože s ním mají dobré zkušenosti,“ doplňuje Vaněček.

Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

VIP zákazníci byli všichni. Bratislavské letiště teď zaplatí pokutu

Letiště Bratislava

Bratislavské letiště M. R. Štefánika dostalo od tamního antimonopolního úřadu (PMÚ) pokutu 127 000 eur (3,2 milionu Kč)...

Německo nestíhá snižovat emise, zvažuje MHD všude zdarma

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německá vláda hodlá v důsledku hrozící žaloby ze strany Evropské komise výrazně rozšířit opatření ke zvýšení čistoty...

Od dubna nohu z plynu. Na řidiče budou na D1 čekat tři měřené úseky

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Řidiči si na dálnici D1 budou opět muset dávat pozor na dodržování povolené rychlosti na opravovaných úsecích....

Najdete na iDNES.cz