Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

  1:00aktualizováno  1:00
Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok, kdy u nás našlo majitele celkem 1541 nových hybridních aut. Ve srovnání se zahraničím je to ale velmi nízké číslo. I kvůli chybějícím zvýhodněním.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altner

V Evropě jsou ekologické hybridní vozy trendem a loni se je koupilo rekordních 303 506. Letos to bude zřejmě přes čtyři sta tisíc aut, a to i díky velkoryse daňové podpoře, dotacím a dalším zvýhodněním, která zatím u nás chybí.

Zájem o elektromobily a hybridy roste, přesáhly už čtyři procenta trhu s auty

Hybridy tak u nás pořád zůstávají na okraji zájmu. „Vyšší pořizovací cena spolu s jistou konzervativností jsou zřejmou příčinou dosud nízkých prodejů vozidel s alternativním pohonem v České republice,“ říká nezávislý analytik automobilového trhu Antonín Šípek. V této souvislosti kritizuje připravovaný Akční plán české vlády o budoucnosti automobilového průmyslu, který se podle něj jednostranně zaměřuje na podporu elektromobilů namísto ostatních alternativních pohonů.

„Je jedno, zda automobil dosáhne minimálních emisí díky čistě elektrickému nebo hybridnímu pohonu, CNG nebo jiným technickým řešením. Důležitý je reálný přínos pro ekologii,“ dodává Šípek. „Podpora pořízení vozů na alternativní paliva je v Česku dostupná pouze omezenému okruhu subjektů. Na to může stát navázat podporou obměny vozového parku například provozovatelům veřejné dopravy nebo veřejných institucí,“ dodává Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Sektoru vládne Toyota

Hybridní pohon spočívá v kombinaci konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru, což výrazně šetří palivo a snižuje emise zvláště při cestách ve městě. Nejúspěšnějším prodejcem této kombinace je ve světě i na českém trhu automobilka Toyota. „V letošním roce míříme k 1200 prodaných hybridních vozů, aktuálně je zhruba každá pátá prodaná Toyota v Česku vybavena hybridním pohonem. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce přes 80 procent,“ uvedl pro MF DNES Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Nejprodávanějším hybridním modelem na českém trhu je letos do července RAV 4 s 421 prodanými kusy a C-HR s 342 prodanými kusy, následovaná Aurisem (207 ks) a Yarisem (203 ks), všechno jsou to modely od Toyoty.

Ostatní automobilky jsou mnohem více pozadu, žádná z nich zatím letos u nás nepřekročila hranici sto prodaných vozů. Nejvíce se jí blíží Kia (98 ks) a BMW (86 ks). Například Škoda Auto zatím žádný hybridní model nenabízí, zato ale letos prodala v České republice 1343 vozů na ekologický pohon CNG, tedy na stlačený zemní plyn.

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Na trhu ojetých vozidel je zájem o alternativní paliva o dost jiný než u nových aut. „Zákazníci se alternativních pohonů stále trochu bojí a nacházejí k nim cestu pomalu,“ říká provozní ředitel autobazaru AAA AUTO Petr Vaněček a dodává: „U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí.“

U alternativních pohonů jsou mezi motoristy stále nejoblíbenější ojeté vozy na LPG, která už dnes většina výrobců nových aut vyřadila z nabídky. „Za první pololetí jsme jich prodali přes 400, meziročně však zaznamenávají mírný pokles,“ říká provozní ředitel největšího českého autobazaru. Nárůst v prodejích je podle něj naopak patrný u vozů na stlačený zemní plyn CNG. „Na trh se pomalu dostávají ojetá auta z firemních flotil i od soukromníků, kteří svá auta pravidelně obměňují a ve většině případů sáhnou opět po voze na stlačený zemní plyn, protože s ním mají dobré zkušenosti,“ doplňuje Vaněček.

Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Maroko a Prahu spojí přímá linka. Air Arabia začne létat do Casablanky

Pohled na večerní Casablancu s mešitou krále Hassana II.

Přepravní společnost Air Arabia Maroc začne provozovat přímé letecké spojení mezi Prahou a největším marockým městem...

Vyšší platy komisařů v autoškole doplatí žáci. Řidičák může zdražit

Ilustrační snímek

Rozhodují o tom, kdo získá řidičské oprávnění, přesto jejich platy začínají na devatenácti tisících. Zkušebním...

Najdete na iDNES.cz