Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

  1:00aktualizováno  1:00
Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok, kdy u nás našlo majitele celkem 1541 nových hybridních aut. Ve srovnání se zahraničím je to ale velmi nízké číslo. I kvůli chybějícím zvýhodněním.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Altner

V Evropě jsou ekologické hybridní vozy trendem a loni se je koupilo rekordních 303 506. Letos to bude zřejmě přes čtyři sta tisíc aut, a to i díky velkoryse daňové podpoře, dotacím a dalším zvýhodněním, která zatím u nás chybí.

Zájem o elektromobily a hybridy roste, přesáhly už čtyři procenta trhu s auty

Hybridy tak u nás pořád zůstávají na okraji zájmu. „Vyšší pořizovací cena spolu s jistou konzervativností jsou zřejmou příčinou dosud nízkých prodejů vozidel s alternativním pohonem v České republice,“ říká nezávislý analytik automobilového trhu Antonín Šípek. V této souvislosti kritizuje připravovaný Akční plán české vlády o budoucnosti automobilového průmyslu, který se podle něj jednostranně zaměřuje na podporu elektromobilů namísto ostatních alternativních pohonů.

„Je jedno, zda automobil dosáhne minimálních emisí díky čistě elektrickému nebo hybridnímu pohonu, CNG nebo jiným technickým řešením. Důležitý je reálný přínos pro ekologii,“ dodává Šípek. „Podpora pořízení vozů na alternativní paliva je v Česku dostupná pouze omezenému okruhu subjektů. Na to může stát navázat podporou obměny vozového parku například provozovatelům veřejné dopravy nebo veřejných institucí,“ dodává Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor.

Sektoru vládne Toyota

Hybridní pohon spočívá v kombinaci konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru, což výrazně šetří palivo a snižuje emise zvláště při cestách ve městě. Nejúspěšnějším prodejcem této kombinace je ve světě i na českém trhu automobilka Toyota. „V letošním roce míříme k 1200 prodaných hybridních vozů, aktuálně je zhruba každá pátá prodaná Toyota v Česku vybavena hybridním pohonem. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce přes 80 procent,“ uvedl pro MF DNES Martin Peleška, šéf českého zastoupení značek Toyota a Lexus.

Nejprodávanějším hybridním modelem na českém trhu je letos do července RAV 4 s 421 prodanými kusy a C-HR s 342 prodanými kusy, následovaná Aurisem (207 ks) a Yarisem (203 ks), všechno jsou to modely od Toyoty.

Ostatní automobilky jsou mnohem více pozadu, žádná z nich zatím letos u nás nepřekročila hranici sto prodaných vozů. Nejvíce se jí blíží Kia (98 ks) a BMW (86 ks). Například Škoda Auto zatím žádný hybridní model nenabízí, zato ale letos prodala v České republice 1343 vozů na ekologický pohon CNG, tedy na stlačený zemní plyn.

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Na trhu ojetých vozidel je zájem o alternativní paliva o dost jiný než u nových aut. „Zákazníci se alternativních pohonů stále trochu bojí a nacházejí k nim cestu pomalu,“ říká provozní ředitel autobazaru AAA AUTO Petr Vaněček a dodává: „U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí.“

U alternativních pohonů jsou mezi motoristy stále nejoblíbenější ojeté vozy na LPG, která už dnes většina výrobců nových aut vyřadila z nabídky. „Za první pololetí jsme jich prodali přes 400, meziročně však zaznamenávají mírný pokles,“ říká provozní ředitel největšího českého autobazaru. Nárůst v prodejích je podle něj naopak patrný u vozů na stlačený zemní plyn CNG. „Na trh se pomalu dostávají ojetá auta z firemních flotil i od soukromníků, kteří svá auta pravidelně obměňují a ve většině případů sáhnou opět po voze na stlačený zemní plyn, protože s ním mají dobré zkušenosti,“ doplňuje Vaněček.

Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Firmy lákají nedostatkové zaměstnance, zajistí jim dopravu i ubytování

Výroba v písecké továrně Schneider Electric.

Firmy se stále častěji musí kvůli nedostatku zaměstnanců poohlížet po vhodných uchazečích mimo svůj region. Roste proto...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

Silnice mezi poli nad Dýšinou a ve vesnici Kyšice na Plzeňsku. Díry v silnici....

Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z...

Najdete na iDNES.cz