Mezi značky, které se z Česka vyvážejí nejčastěji, patří Ford.

Mezi značky, které se z Česka vyvážejí nejčastěji, patří Ford. | foto: Ford

Auta prodaná v Česku často mizí za hranice a zkreslují tak statistiky

  • 70
Češi nekupují zdaleka tolik nových osobních aut, jak ukazují statistiky o jejich prodejích. Protože jsou tu auta levnější, vyvážejí je autosalony do zahraničí, a zkreslují tak čísla o prodejích. Hyundai už kvůli tomu odešel ze Svazu dovozců automobilů.

Podíl u nás zaregistrovaných a vyvezených aut ukazuje, že až každé deváté auto, prodané v českých autosalonech, končí záhy po první registraci za hranicemi. Zatímco za první čtyři měsíce roku 2008 byl poměr vyvezených aut k nově registrovaným pět procent, loni už dosahoval více než osmi procent a letos už to bylo jedenáct procent. Byť mohou být do vývozů započteny i ojetiny, lidé z oboru se shodují, že většina vývozů jsou nová auta.

Exportům výrazně napomáhá cenová válka, která na českém trhu panuje především u malých aut. Rakouští a němečtí dealeři, kterým oficiální dovozci stanovili vyšší ceny, tak raději dají přednost nákupu vozu v Česku. Podobně se chovaly i tuzemské autosalony v dobách, kdy v Česku byla auta naopak dražší než u sousedů.

Dochází tak k paradoxním situacím: auto vyrobené například v Německu přiveze importér do Česka, převeze ho k dealerovi a ten ho následně vyveze zpět do Německa do spřízněného autosalonu.

Spokojeni jsou téměř všichni: český dealer má více obchodů a lépe plní prodejní cíle, německý má auto za výhodnější cenu. Litovat může jen automobilka, která prodá méně aut v zemi, kde je nabízejí dráž. Rozdílné ceny v různých evropských státech vycházejí především z odlišného postavení automobilky na každém trhu.

Cena Fordu Fiesta

V Česku a v okolí

Česko 224 200
Německo 283 000
Rakousko 299 700
Slovensko 217 500
Polsko 253 100

Pozn.: Jde o nejlevnější konfiguraci Fordu Fiesta na trhu. Ceny v korunách, přepočteny dle aktuálního kurzu.

"Nejde o nahodilé obchody, zahraniční dealeři si přes české často objednávají už konkrétní specifikaci auta," popisuje zdroj MF DNES dobře obeznámený s problematikou. Podle něj jde už o velmi zaběhnutý byznys, který posílilo hlavně německé šrotovné, kdy tamní autosalony začaly kvůli nedostatku aut "luxovat" prodejce v okolních zemích. Vliv některých dealerů tak začíná silně růst.

Takzvané reexporty nejsou ničím nelegálním, prodejci neporušují žádný zákon. "Kdybychom se v této aktivitě snažili našim dealerům zabránit, dopouštěli bychom se protiprávního jednání," uvedl mluvčí Fordu v České republice Martin Linhart.

Právě Fordy patří mezi značky, které se z Česka vyvážejí nejčastěji. Vysoký podíl vývozů vykazují také vozy Volkswagen či Audi.

Detailní rozbor statistik ukazuje i další zajímavé pohyby: například nárůsty počtu přihlášených aut na konci roku nebo čtvrtletí. Děje se tak zejména kvůli plnění prodejních cílů a následného inkasování bonusů nastavených od centrál.

Reexporty ale současně značně zkreslují údaje o tom, jak si která značka u českých zákazníků stojí. 

Prodeje a vývozy aut z Česka.

Kvůli tomu už vystoupil ze Svazu dovozců automobilů (SDA) Hyundai, který se netají plánem dlouhodobě získat pozici dvojky na trhu za Škoda Auto, ale zatím se mu to nedaří. "Skutečnými prodejními výsledky Hyundai již dávno překonal své dva bývalé hlavní konkurenty mezi dovozci – Ford a Volkswagen, kteří se na rozdíl od Hyundaie věnují reexportům," tvrdí mluvčí Hyundaie Hana Holcová. Hyundai je letos podle počtu prodaných aut na pátém místě za Škodou, Renaultem, Volkswagenem a Fordem.

Podle šéfa SDA Pavla Tunka ale neexistuje lepší metodika, která by ukázala prodeje jen českým zákazníkům. "Do roku 2004 jsme vycházeli jen z hlášení od výrobců a dovozců," podotkl Tunkl.

Oslovení dealeři odchod ze Svazu ale neplánují a krok Hyundaie nechápou nebo ho nechtějí komentovat. "Současný systém vytváření statistik možná není ideální, ale je rozhodně nejlepší, jaký jsme za dobu fungování SDA měli," říká Linhart z Fordu.