"Přímo ve výrobě aut a dílů už pracuje kolem 125 tisíc lidí," uvádí Antonín Šípek, šéf Sdružení automobilového průmyslu, kam patří čím dál početnější skupina podniků.
"Když se ale připočítají návazné obory, jako jsou servisy nebo čerpací pumpy, může to být až 180 nebo 200 tisíc lidí," odhaduje Šípek.
Celkem v průmyslu podle ministerstva práce pracuje 1,4 milionu lidí, tedy zhruba čtvrtina všech zaměstnanců v zemi.
Před osmi lety působilo v autoprůmyslu 88 tisíc lidí. Loni měly podle čerstvě zveřejněných údajů sdružení automobilové podniky tržby přes 440 miliard korun, což je pětina příjmů celého průmyslu. Letos Šípek čeká nárůst o dalších dvacet miliard.
Výsledky vyskočí hlavně díky kolínské automobilce TPCA, kde se má letos vyrobit přes sto tisíc aut a příští rok třikrát tolik. Největší význam pro celé odvětví však mají výrobci součástek, jimž dnes v Česku patří více než sto podniků a které zaměstnávají přes 80 tisíc lidí. To je třikrát víc než Škoda Auto, TPCA a další „finální výrobci“ dohromady.
Průměrný plat v celém odvětví loni překročil hranici 20 tisíc korun hrubého, kam se má průměr za celou ekonomiku vyšplhat zřejmě až příští rok.
Ve středu v Havlíčkově Brodě otevřela svou továrnu japonská Futaba, největší světový výrobce lisovaných autodílů. Firma zaměstná 450 llidí. Je to její první závod v kontinentální Evropě a podle agentury CzechInvest, která firmu přilákala, se ještě letos výroba rozšíří. - více zde
ČTĚTE TAKÉ |
V Jihlavě před měsícem otevřel půlku nové výrobní haly německý Bosch, druhou půlku otevře na podzim.
"V Jihlavě máme nejdůležitější centrum pro čerpadla do dieselových motorů, letos přibude několik stovek pracovních míst," říká Pavel Roman z české centrály Bosch.
Ve svém druhém závodě v Českých Budějovicích Bosch staví nové vývojové centrum pro 200 lidí. Další expanzi v Česku plánuje také třeba německý výrobce pneumatik Continental, který už teď má v Otrokovicích svou největší továrnu.
Automobilový průmysl by měl letos být hlavním příspěvkem k zahraničnímu obchodu Česka, který by se hlavně díky TPCA mohl po letech dostat znovu do plusu. Když se odečte všechno, co výrobci aut a součástek loni pro svou výrobu dovezli, jejich čistý vývoz činil 182 miliard korun. To je skoro třikrát víc, než co Češi utratí za nová auta.