Svaz sice očekával růst prodejů až do pěti procent, nicméně vzhledem k situaci na trhu považuje výsledky za dobré.
Za nárůstem (oproti roku 2000 se zvýšil o šest desetin procenta) stojí především tuzemská škodovka, která držela prodej nad vodou v první půlce roku. Teprve v posledních měsících nabrali dech také dovozci zahraničních značek a náskok domácí konkurence stáhli.
Členové SDA dodali čtyřicet sedm procent všech nových vozidel (včetně např. autobusů a motocyklů), která se loni dostala mezi zákazníky. Zbytek trhu zabrali domácí výrobci.
Podrobnou statistiku najdete na stránkách SDA. Klikněte ZDE. |
Mezi osobními automobily stále dominuje mladoboleslavská Škoda Auto, která si z tržního koláče ukousla 52,5procentní podíl. Do hranice osmdesáti tisíc kusů prodaných vozů se zeleným okřídleným šípem ve znaku škodovce chybělo 56 aut.
Druhou nejúspěšnější značkou byl koncernový otec škodovky Volkswagen, který v České republice prodal 9517 automobilů. Na třetím místě se nově umístil francouzský Renault (8838 prodaných kusů, 5,81procentní podíl), který o pouhých devatenáct vozidel předstihl další německou automobilku Opel.
Tradičně se největší oblibě těší třída malý vozidel, které dominovala Škoda Fabia (doprodávaly se také felicie, jejichž výroba skončila v prvním pololetí), ze zahraničních značek si Češi oblíbili Peugeot 206.
SDA konstatoval, že v situaci, kdy je v České republice evidováno přibližně 3,5 milionu automobilů v provozu, probíhá obměna vozového parku stále pomalu. Nový vůz si totiž koupilo jen zhruba 4,5 procenta automobilistů.
Lehkým dodávkám se nedaří
Příznivý trend se ale oproti očekávání nedostavil v segmentu lehkých užitkových vozidel, jejichž prodej už třetí rok za sebou klesal, i když jen o necelé procento (89 automobilů). Celkem se prodalo 13 968 automobilů.
Domácí škodovka přišla ukončením výroby pick-upů na bázi felicie o první místo, které obsadil Ford s osmnáctiprocentním podílem. Podíl mladoboleslavské firmy by ale jen o několik desetin nižší, výrazně klesne až letos po vyprodání zásob. Třetí skončil Volkswagen.
Nových nákladních automobilů se prodalo 7 617, o 5,44 procenta více než v roce 2000. Pětinu trhu obsadila značka Mercedes-Benz, která prodala téměř patnáct set nákladních vozů, následuje Iveco a DAF.
Za lepší, ale z hlediska obnovy vozového parku stále nedostačující, považuje SDA vývoj na trhu autobusů. Prodalo se jich 969, více než polovina v linkovém provedení. Nejúspěšnější byla vysokomýtská Karosa, která ovládla 627 prodanými kusy 65 procent trhu. Osmina trhu patřila autobusům ze SOR Libchavy (119 kusů), o pět autobusů méně prodal Mercedes-Benz.
Nejrychleji ze všech kategorií vozidel rostl prodej motocyklů (o dvanáct procent). Nadpoloviční podíl mezi 9910 prodanými kusy si drží mopedy s motorem do 50 cm3. Jejich kategorii vede Hero před značkou Manet/Korado. "Dospělým" motorkám vévodí Yamaha před Hondou a Suzuki.
Škoda Fabia sedan |