Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto není hliník, musí vypadat

  1:00aktualizováno  1:00
Malé peugeoty a citroëny vyrábějí Češi v novém závodu u Kolína, ale většina z nich pojede za zákazníky zpátky do Francie a dalších zemí západní Evropy. Prezident automobilky PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz, který slavnostně otevřel nový závod, prý kvůli tomu doma problémy nemá.
Jean-Martin Folz a Fujio Cho

Jean-Martin Folz a Fujio Cho - Šéf PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz (vlevo) a prezident Toyoty Fujio Cho vyrábějí auta v jedné továrně, ale na trhu si budou konkurovat. | foto: Radek CihlaMF DNES

Nebudou se na vás ve Francii zlobit, že tu slavíte 3000 nových pracovních míst? Stěhování průmyslu východním směrem je prý jedním z důvodů, proč padla euroústava.

Myslím, že ne. Toto není přesun výroby, ale vznik nových míst. Skupina PSA v uplynulých letech hodně rostla - před sedmi lety jsme vyráběli dva miliony aut a loni to bylo 3,4 milionu.

Naše továrny jely více než na plný výkon, potřebovali jsme víc kapacit, a tak jsme se rozhodli mimo jiné i pro Česko.

Francouzům říkám, že umisťujeme přes dvě třetiny našich investic ve Francii, vyrábíme tam více než 70 procent našich aut, přes 95 procent motorů a převodovek a prodáváme tam 22 procent našich aut. Ve Francii jsme za posledních šest let najali 53 tisíc lidí, nikoli propustili.

Bude podle vás přesun výroby na Východ pokračovat? A pokud tím klesnou náklady, budou ve světě auta dlouhodobě zlevňovat?

Pokles nákladů je důležité téma, ale každý by měl vědět, že 70 procent nákladů tvoří nákup součástek. Velmi důležité je, jak daleko se součástky a auta dopravují.

Důvodem, proč se stěhujeme sem a na Slovensko, je to, že když se podíváte na střed gravitace našeho prodeje, je trochu východněji, než kde máme centrum gravitace, pokud jde o výrobu. Takže geograficky je potřebujeme trochu vyvážit.

Češi jsou trochu zklamaní tím, kolik auta z Kolína stojí. Nejprodávanější vůz na trhu, Škodu Fabii, lze koupit levněji, i když je větší.

Když to měříte jen poměrem ceny vůči velikosti, pak se mohu najít auta, která jsou zajímavější. Ale když vezmete v úvahu styl, bezpečnost, ekologicky šetrnou výrobu, spotřebu paliva, pak je toto nejlevnější auto v Evropě.

ČTĚTE TAKÉ

Jak se vyrábí po japonsku?
Lidem automobilka nic nepřinesla

Kolín dluží kvůli TPCA miliardu
Toyota Aygo: Japoneček od Kolína
Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo

Jak chcete vyráběná auta rozdělit mezi starou a novou Evropu? Kolik se kde prodá?

Evropský trh má 16 milionů aut a různé země mají různé chutě. V západní Evropě se aut pochopitelně prodá víc. Ale doufám, že se budou dobře prodávat i tady. Jsem si jist, že Češi budou pyšní na to, že si mohou koupit české auto. Ale tento vůz je hlavně pro velká města, kde mají lidé problémy s parkováním.

Co bude podle vás pro automobilový průmysl nejdůležitější téma příštích let? Všichni si jdou hodně po krku.

Auto není surovina jako cukr nebo hliník. Náklady a cena jsou důležité, ale nejdůležitější je produkt. Důležitá je jeho atraktivita. To je důvod, proč náš prodej roste jak u vozů Peugeot, tak Citroën. Pak záleží na technologiích, bezpečnosti, spotřebě, na tom, jak se nám podaří dál pokročit u dieselových motorů, které jsou v Evropě nejoblíbenější.

Autoři:


Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Zvířat je moc, sena málo. Zemědělci budou muset vybít desetitisíce kusů

Ilustrační snímek

Zemědělci v České republice budou kvůli nedostatku krmiva snižovat stavy chovaných zvířat, ukázal průzkum Zemědělského...

IKEA otevře v Praze pop-up studio, nový obchodní dům v Česku zatím nebude

IKEA Point na Václavském náměstí v Praze

Ve čtvrtek otevře švédský nábytkářský gigant IKEA na pražském Václavském náměstí novou pobočku. Provozovna s názvem...

Ve vietnamské tržnici našli veterináři desítky kilogramů prošlého masa

Prošlé rybí maso z tržnice An Dong v Praze 10.

Veterináři spolu s policií při kontrole tržnice An Dong v Praze 10 našli zhruba 130 kilogramů prošlého zmrazeného...

Najdete na iDNES.cz