Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto není hliník, musí vypadat

  1:00aktualizováno  1:00
Malé peugeoty a citroëny vyrábějí Češi v novém závodu u Kolína, ale většina z nich pojede za zákazníky zpátky do Francie a dalších zemí západní Evropy. Prezident automobilky PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz, který slavnostně otevřel nový závod, prý kvůli tomu doma problémy nemá.
Jean-Martin Folz a Fujio Cho

Jean-Martin Folz a Fujio Cho - Šéf PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz (vlevo) a prezident Toyoty Fujio Cho vyrábějí auta v jedné továrně, ale na trhu si budou konkurovat. | foto: Radek CihlaMF DNES

Nebudou se na vás ve Francii zlobit, že tu slavíte 3000 nových pracovních míst? Stěhování průmyslu východním směrem je prý jedním z důvodů, proč padla euroústava.

Myslím, že ne. Toto není přesun výroby, ale vznik nových míst. Skupina PSA v uplynulých letech hodně rostla - před sedmi lety jsme vyráběli dva miliony aut a loni to bylo 3,4 milionu.

Naše továrny jely více než na plný výkon, potřebovali jsme víc kapacit, a tak jsme se rozhodli mimo jiné i pro Česko.

Francouzům říkám, že umisťujeme přes dvě třetiny našich investic ve Francii, vyrábíme tam více než 70 procent našich aut, přes 95 procent motorů a převodovek a prodáváme tam 22 procent našich aut. Ve Francii jsme za posledních šest let najali 53 tisíc lidí, nikoli propustili.

Bude podle vás přesun výroby na Východ pokračovat? A pokud tím klesnou náklady, budou ve světě auta dlouhodobě zlevňovat?

Pokles nákladů je důležité téma, ale každý by měl vědět, že 70 procent nákladů tvoří nákup součástek. Velmi důležité je, jak daleko se součástky a auta dopravují.

Důvodem, proč se stěhujeme sem a na Slovensko, je to, že když se podíváte na střed gravitace našeho prodeje, je trochu východněji, než kde máme centrum gravitace, pokud jde o výrobu. Takže geograficky je potřebujeme trochu vyvážit.

Češi jsou trochu zklamaní tím, kolik auta z Kolína stojí. Nejprodávanější vůz na trhu, Škodu Fabii, lze koupit levněji, i když je větší.

Když to měříte jen poměrem ceny vůči velikosti, pak se mohu najít auta, která jsou zajímavější. Ale když vezmete v úvahu styl, bezpečnost, ekologicky šetrnou výrobu, spotřebu paliva, pak je toto nejlevnější auto v Evropě.

ČTĚTE TAKÉ

Jak se vyrábí po japonsku?
Lidem automobilka nic nepřinesla

Kolín dluží kvůli TPCA miliardu
Toyota Aygo: Japoneček od Kolína
Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo

Jak chcete vyráběná auta rozdělit mezi starou a novou Evropu? Kolik se kde prodá?

Evropský trh má 16 milionů aut a různé země mají různé chutě. V západní Evropě se aut pochopitelně prodá víc. Ale doufám, že se budou dobře prodávat i tady. Jsem si jist, že Češi budou pyšní na to, že si mohou koupit české auto. Ale tento vůz je hlavně pro velká města, kde mají lidé problémy s parkováním.

Co bude podle vás pro automobilový průmysl nejdůležitější téma příštích let? Všichni si jdou hodně po krku.

Auto není surovina jako cukr nebo hliník. Náklady a cena jsou důležité, ale nejdůležitější je produkt. Důležitá je jeho atraktivita. To je důvod, proč náš prodej roste jak u vozů Peugeot, tak Citroën. Pak záleží na technologiích, bezpečnosti, spotřebě, na tom, jak se nám podaří dál pokročit u dieselových motorů, které jsou v Evropě nejoblíbenější.

Autoři:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Obavy vyprchaly. Češi zase létají na dovolenou do Turecka

Ilustrační snímek

Uzavřené předprodeje zájezdů tuzemských cestovních kanceláří pro letošní rok ukazují, že se Turecko vrátí mezi...

Senát vrátil poslancům návrh na průlom bankovního tajemství

(Ilustrační snímek)

Senát zamítl předlohu, podle níž by banky, spořitelní a úvěrová družstva nebo platební společnosti musely poskytovat...

Zájem o českou dovolenou roste. Hotely jsou plné a daří se i pronajímatelům

Novým krumlovským architektem bude Ondřej Busta z pražského ateliéru Robust...

Češi milují Česko. Nebo alespoň cestování po něm. Počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních totiž poprvé...

Najdete na iDNES.cz