Nebudou se na vás ve Francii zlobit, že tu slavíte 3000 nových pracovních míst? Stěhování průmyslu východním směrem je prý jedním z důvodů, proč padla euroústava.
Myslím, že ne. Toto není přesun výroby, ale vznik nových míst. Skupina PSA v uplynulých letech hodně rostla - před sedmi lety jsme vyráběli dva miliony aut a loni to bylo 3,4 milionu.
Naše továrny jely více než na plný výkon, potřebovali jsme víc kapacit, a tak jsme se rozhodli mimo jiné i pro Česko.
Francouzům říkám, že umisťujeme přes dvě třetiny našich investic ve Francii, vyrábíme tam více než 70 procent našich aut, přes 95 procent motorů a převodovek a prodáváme tam 22 procent našich aut. Ve Francii jsme za posledních šest let najali 53 tisíc lidí, nikoli propustili.
Bude podle vás přesun výroby na Východ pokračovat? A pokud tím klesnou náklady, budou ve světě auta dlouhodobě zlevňovat?
Pokles nákladů je důležité téma, ale každý by měl vědět, že 70 procent nákladů tvoří nákup součástek. Velmi důležité je, jak daleko se součástky a auta dopravují.
Důvodem, proč se stěhujeme sem a na Slovensko, je to, že když se podíváte na střed gravitace našeho prodeje, je trochu východněji, než kde máme centrum gravitace, pokud jde o výrobu. Takže geograficky je potřebujeme trochu vyvážit.
Češi jsou trochu zklamaní tím, kolik auta z Kolína stojí. Nejprodávanější vůz na trhu, Škodu Fabii, lze koupit levněji, i když je větší.
Když to měříte jen poměrem ceny vůči velikosti, pak se mohu najít auta, která jsou zajímavější. Ale když vezmete v úvahu styl, bezpečnost, ekologicky šetrnou výrobu, spotřebu paliva, pak je toto nejlevnější auto v Evropě.
ČTĚTE TAKÉ |
Jak se vyrábí po japonsku? |
Lidem automobilka nic nepřinesla |
Kolín dluží kvůli TPCA miliardu |
Toyota Aygo: Japoneček od Kolína |
Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo |
Jak chcete vyráběná auta rozdělit mezi starou a novou Evropu? Kolik se kde prodá?
Evropský trh má 16 milionů aut a různé země mají různé chutě. V západní Evropě se aut pochopitelně prodá víc. Ale doufám, že se budou dobře prodávat i tady. Jsem si jist, že Češi budou pyšní na to, že si mohou koupit české auto. Ale tento vůz je hlavně pro velká města, kde mají lidé problémy s parkováním.
Co bude podle vás pro automobilový průmysl nejdůležitější téma příštích let? Všichni si jdou hodně po krku.
Auto není surovina jako cukr nebo hliník. Náklady a cena jsou důležité, ale nejdůležitější je produkt. Důležitá je jeho atraktivita. To je důvod, proč náš prodej roste jak u vozů Peugeot, tak Citroën. Pak záleží na technologiích, bezpečnosti, spotřebě, na tom, jak se nám podaří dál pokročit u dieselových motorů, které jsou v Evropě nejoblíbenější.