Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

  5:00aktualizováno  5:00
Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem, jak se správně počítadlu najetých kilometrů říká, manipuloval.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Připravovaná vyhláška o technické kontrole počítá s tím, že pokud se při STK zjistí, že vozidlo má najeto méně, než při poslední kontrole, omezí mu technickou způsobilost jen na třicet dní. Během té doby může jeho majitel buď sehnat razítko ze servisu, nebo přijde o povolení jezdit na silnici.

„Dosud si berou lidé volno na STK, teď si budou brát volno ještě na to, aby sehnali v servisu razítko, že se s počítadlem muselo manipulovat kvůli závadě,“ říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Podle něj takové opatření může dopadnout na majitele až pětiny ojetých aut, kteří nevěděli, že předchozí majitel tachometr stočil a v podstatě bude legalizovat další přetáčení. Upozorňuje i na fakt, že při předchozí kontrole mohl technik napsat údaj špatně.

Ministerstvo dopravy dosud vyhlášku nezveřejnilo, podle mluvčího Tomáše Neřolda se na ní teprve pracuje.

Belgie jako vzor. Zápis z každé kontroly

Podle pořadatele konference, europoslance Tomáše Zdechovského, by měly členské státy Evropské unie směřovat spíše k vytvoření jednotného průkazu vozidla pro všechny země, který by obsahoval veškeré možné informace o stavu vozidla v čase. Například by se sbíraly informace z každé návštěvy servisu, kdy by se zapsal i počet kilometrů.

„Dat musí být dostatečný počet, musí se snížit intervaly mezi daty, kdy se tyto údaje sbírají,“ říká Jana Horáková z ministerstva vnitra. Podle ní by pomohlo, kdyby se zahrnuly například i údaje od pojišťoven.

Jako vzor považuje Zdechovský belgický Car-Pass. To je v podstatě výpis vývoje počtu kilometrů v průběhu času. Údaje se zapisují při technických kontrolách, návštěvách servisu, výměně pneumatik nebo i běžné silniční kontrole. V Česku podobnou službu nabízí několik komerčních firem, není ale povinná. Ověřit si historii mohou zájemci i na webu ministerstva dopravy. Jde ale jen o údaje z STK.

Belgické zákony umožňují kupujícímu zrušit smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. „Ročně tam takových případů registrují jen kolem tisíce. Ta auta jsou pak prostě neprodejná, což dokáže podvodníky skutečně zastavit,“ dodal Zdechovský. Stejný systém by rád prosadil i v Česku.

Alternativou může být evropský systém Eucaris, data o počtu najetých kilometrů ve vozech do něj ale zatím dávají pouze čtyři země. Česko jde zatím cestou nové vyhlášky, o možném přechodu na modely z jiných zemí jen uvažuje. Podle odhadů tvoří auta se zmanipulovaným počtem kilometrů třicet až čtyřicet procent všech ojetin.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic se stává běžným. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší, cesta...



Najdete na iDNES.cz