Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto z Kolína bude menší než fabia

  0:01aktualizováno  0:01
Nový vůz, který vyjede v roce 2005 ze společné kolínské továrny automobilek Toyota, Peugeot a Citroën, bude menší než Škoda Fabia. Stane se tak nejmenším autem, jaké se kdy v Česku ve velkém vyrábělo.

A co víc, nepůjde jen o jeden typ vozu, který by měl pouze jiné logo na kapotě. Toyoty, peugeoty a citroëny se budou od sebe lišit natolik, že to bude patrné na první pohled.

"Ta auta budou postavena na stejném podvozku, ale budou odlišná.
Motor si bude samostatně dodávat Toyota i francouzská PSA Peugeot Citroën," říká Tetshua Yamada, který ve společném kolínském podniku hájí zájmy Toyoty.

Rozhodně podle něho nepůjde o takové příbuzné, jako jsou například Seat Alhambra a VWSharan nebo Peugeot Boxer a Citroën Jumper. Tyto vozy jsou téměř jednovaječnými dvojčaty. "

U nás to bude jinak. Všechny tři značky se sice budou dělat na jedné lince, ale z různých částí. Když vezmeme v úvahu různé variace všech značek, bude to šest typů aut," říká Tetshua Yamada.

Až dosud představitelé automobilek tvrdili, že cena nového vozu bude kolem osmi tisíc eur. Yamada tvrdí, že bude menší. "Ta cena dokonce možná bude pod osmi tisíci eur," tvrdí Yamada.

Šéf Toyoty: Nabídneme tři různá auta 

  
Nízká budova, v níž mezi kolínskými paneláky sídlí spolu se spořitelnou provizorně i vedení společného podniku japonské a francouzské automobilky, ani zdaleka nepřipomíná centrálu investora, který v Česku staví největší investici na zelené louce: společnou továrnu Toyota Peugeot Citroën.

Tetsuya Yamada je v současné době jejím nejvyšším šéfem. Ve společné firmě sice zastupuje zájmy Toyoty, nyní však rozhoduje o celé firmě. Ředitel společného podniku v Kolíně Mastake Enomoto přijede do Prahy až v dubnu.

V kolínské továrně, která bude čistě výrobním závodem, budou přesně rozděleny pravomoci: Toyota bude mít na starosti organizaci výroby, PSA Peugeot Citroën zodpovídá za díly pro nová auta. Do Kolína přijede pracovat více Japonců než Francouzů.

Jak pokračují přípravy vaší investice?
V říjnu jsme začali se stavbou. Všechny přípravy zatím běží tak, jak jsme očekávali.
 
Kolik společný podnik Toyoty a PSA v Česku investuje? Objevují se rozdílné informace. Jedna mluví o 1,5 miliardě eur, druhá se zmiňuje zhruba o 600 milionech eur.
Celková investice do nového vozu je 1,3 miliardy eur. To je včetně výzkumu a vývoje, který se nebude dělat v Česku. Do továrny v Kolíně budeme investovat zhruba 900 milionů eur, zbývajících 400 milionů půjde do výzkumu, který se bude dělat v Japonsku a ve Francii.
 
Tři odlišná auta z Kolína 

Jak budou vypadat auta, která sjedou v roce 2005 z linky v Kolíně? Jaká budou ve srovnání s dnešními toyotami či peugeoty?
Budou menší a cenově dostupnější než modely, které jsou nyní na trhu. Tedy například než vozy Toyota Yaris nebo Peugeot 206.

 Kolik budou stát? Cena bude možná nižší než osm tisíc eur (asi 240 tisíc korun).

PSA se rozhodla postavit novou továrnu v Trnavě na Slovensku. Bude to váš přímý konkurent?
Je to samostatný projekt našeho partnera, o němž mám informace pouze z médií. Mezi oběma projekty není žádná vazba. O tento projekt se jako Toyota nestaráme.

Proč jste si vlastně pro novou továrnu vybrali právě Českou republiku? Byla jedním z důvodu možnost prodávat bez cla, jejichž výše prodražuje dovoz japonských a korejských aut do Evropy?
Ano, byl to jeden z důvodů. Chceme vyrábět menší a cenově dostupnější auta, to znamená, že musíme vyrábět s nízkými náklady, levně. V Česku je stále poměrně levná práce. Museli jsme přemýšlet, jak auta snadno prodávat na evropském trhu. Poloha nové továrny byla také hodně důležitá.

Jednáte už s dodavateli součástí pro nové vozy? Kolik dílů budou dodávat firmy se sídlem v Česku? Podle mých odhadů tak asi 40 procent budou dodávat firmy se sídlem v Česku, většinou zahraniční. Těch ryze českých bude málo.

Ve kterých zemích budete nová auta z Kolína prodávat? Budou to vozy jen pro střední Evropu, nebo pro celý evropský trh?
Prodávat se budou v celé Evropě. Marketing a propagaci nových vozů však mají na starosti obě mateřské firmy - Toyota a PSA Peugeot Citroën - a já o něm proto nemohu příliš hovořit. Auta z Kolína se prodají našim obchodním firmám a ty je budou nabízet zákazníkům.

Bude Škoda Auto vašim přímým konkurentem na trhu s malými vozy?
Fabia je trochu větší auto. Pokud jde o cenu, doufám, že naše nové vozy budou levnější než fabie. Nechceme soutěžit se Škodou Auto na trhu ani jí přetahovat zaměstnance.

Které vozy tedy budou přímými konkurenty vašich nových aut?
Upřímně řečeno, my teď nepřemýšlíme, kdo je přímým konkurentem. Uvažujeme o tom, jak pro nové auto získat co nejvíce zákazníků. Možná jsou to ti, kteří dnes vlastní fiaty, daewoo. Nechceme ale říci, že vozy Fiat Seicento či Daewoo Matiz jsou nejbližšími soupeři.

V Kolíně budete vyrábět tři auta.Jak velké mezi nimi budou rozdíly? Budou to úplně jiné vozy, nebo si budou navzájem velmi podobné?
Auta budou postavena na stejném podvozku, ale budou odlišná. Jejich vzhled bude jiný.

Znamená to, že od pondělí do středy se budou montovat toyoty, do neděle pak peugeoty a citroëny? Bude v továrně speciální linka pro každý ze tří vozů, nebo se všechny budou dělat na jedné lince?
Všechny se budou dělat na jedné lince. Když vezmeme v úvahu různé variace všech značek, bude to šest typů aut.

Jaké motory budou mít nová auta?
Budou v nich dva typy motorů. Jeden Toyota, druhý PSA Peugeot Citroën.

 
S Čechy si rozumíme

Na přípravě investice pro vás pracuje už hodně domácích zaměstnanců. Jaký dojem na vás Češi dělají svým přístupem k práci?
Jsem spokojen. Samozřejmě my jsme Japonci, oni jsou Češi, jsou jiní. Ale třeba v porovnání s Francouzi je nám chování Čechů a jejich přístup k práci bližší. Asi mu lépe rozumíme. Myslím, že Češi jsou v řadě ohledů nám Japoncům podobnější než nejen Francouzi, ale i třeba Britové. Ale to jen můj čistě osobní pocit, který mám z práce v Evropě.

V čem jsme vám bližší a srozumitelnější?
Podobně jako Japonci dokážou Češi velmi snadno sami sebe motivovat k dobrým výkonům. Jste zdravě ambiciózní, to je pro práci velmi důležitá vlastnost. Jste flexibilnější než lidi z některých zemí západní Evropy.

Je kolínská továrna prvním společným podnikem Toyoty s jinou automobilkou?
Je to náš první společný projekt s PSA Peugeot. Kromě toho máme v San Francisku v USA společnou továrnu s General Motors. Kolínská továrna je tak druhým společným podnikem Toyoty ve světě.

 
Sushi je v Praze průměrné, pivo skvělé 

 
Jak se vám žije v Česku? Bydlíte v Kolíně? To je proti Japonsku velká změna...
Bydlím v Kolíně. Nejsem z Tokia, narodil jsem se v Toyota City. Jsem tady spokojen. Problém je domluvit se, bohužel neumím česky.

Učíte se?
Chodím na hodiny češtiny, mám českého učitele, ale, upřímně řečeno, nejsem v současné době schopen s výjimkou pár slov mluvit. Umím říct Dobrý den a pár dalších slov.

Kolín je malý. Co děláte po práci, kam se chodíte bavit?
Máte pravdu. V Kolíně není velká nabídka možností, co dělat po práci. Často jezdím do Prahy.

Chutná vám v Praze sushi? Je to můj osobní názor, ale japonské restaurace v Praze nejsou moc dobré.

Chutná vám česká kuchyně? Mám ji moc rád. Opravdu. Knedlíky a tak. Moc mi chutná české pivo Plzeň, Gambrinus. Pivo mám moc rád.

Máte s sebou v Kolíně i rodinu? Moje rodina zůstala v Japonsku. Dcera studuje na střední škole. Kdyby tady byla se mnou, musela by chodit do mezinárodní školy. Pro ni by bylo složité jednat s ostatními. Mluví anglicky, ale bylo by to pro ni těžké.

Jak dlouho v Česku zůstanete? Tři čtyři roky. Nejméně do roku 2005.

Teshua Yamada
 
• Narodil se v roce 1958 v Toyota City - městě, kde japonská automobilka sídlí.
•Celá jeho kariéra je spojena s jedním podnikem. Po promoci v roce 1981 nastoupil do oddělení pro zahraniční prodej Toyoty. V roce 1988 přesídlil poprvé do Evropy, do bruselské kanceláře firmy.
•Od loňského června je zástupcem Toyoty ve společném podniku s francouzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën ve středočeském Kolíně.

Závod v Kolíně
•Kolínský podnik nese název Toyota Peugeot Citroën Automobile a je společným projektem největší japonské automobilky s francouzskou jedničkou.


• Začátkem února podnik začal nabírat první zaměstnance, zatím zejména do manažerských pozic. Do září přijme prvních 60 lidí. Poté bude následovat nábor dělníků. Celkem mají v Kolíně pracovat tři tisíce lidí.


•Na Úřadu práce v Kolíně firma založila náborové centrum, kam mohou zájemci o místo posílat životopisy.


•První vůz vyjede z montážního závodu v únoru roku 2005. Ročně jich bude po plném rozjezdu výroby podnik produkovat 320 tisíc.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.