Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Autobazar AAA chyboval v reklamě na úvěr. Musí zaplatit půl milionu

  • 12
Česká obchodní inspekce dala největšímu prodejci ojetin AAA Auto pětisettisícovou pokutu za chyby v reklamě na spotřebitelský úvěr. Trest zhoršilo to, že se firma podobných provinění dopustila už dřív.

AAA Auto nedodržela zákonné požadavky na reklamu na půjčky, a musí tak zaplatit půlmilionovou pokutu. Česká obchodní inspekce potrestala největší tuzemský autobazar za to, že jeho pobočky v Hradci Králové a Pardubicích neuváděly v nabídkách spotřebitelského úvěru korektně reprezentativní příklad půjčky, jak legislativa vyžaduje. Hradecký autobazar pochybil také v inzerátu nabízejícím půjčku na auto v místním tisku.

V jedné z pokutovaných reklamních nabídek například zcela chyběl údaj o ceně půjčky, tzv. RPSN. „Informace, za jejichž neposkytnutí spotřebiteli je účastník řízení viněn, patří mezi kritéria, podle nichž se spotřebitel rozhoduje, zda smlouvu uzavřít, a pokud je spotřebitel nezná, může učinit rozhodnutí, které by jinak neučinil,“ píše se v odůvodnění pokuty, které má MF DNES k dispozici.

„Proběhlo odvolací řízení a rozhodnutí bylo potvrzeno, je pravomocné,“ potvrdil informaci MF DNES šéf České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. Pokutu má autobazar zaplatit nejpozději tento týden.

AAA Auto však s výší sankce a se závěry ČOI nesouhlasí. „V současné chvíli zvažujeme další právní kroky. Způsobů řešení situace dle práva je několik, zatím jsme se nerozhodli, zda a který využijeme,“ sdělil mluvčí AAA Auto Michal Häckl. Firma měla možnost se bránit ve standardní lhůtě v odvolacím řízení. Po nabytí právní moci rozhodnutí ČOI může například podat správní žalobu k příslušnému krajskému soudu.

Inspekce výši pokuty zdůvodnila mimo jiné tím, že se firma podobného jednání dopustila opakovaně, a že tedy předchozí sankce nemusely být dostatečně účinné.

Chybu jsme neopakovali, namítá AAA Auto

Podle mluvčí ČOI Jany Jelínkové dostal autobazar od různých regionálních inspektorátů za obdobné prohřešky již dříve tři pokuty, jednou deset a dvakrát po padesáti tisících korun. „Jednalo se o porušení povinností dané ustanoveními paragrafu 4 zákona o spotřebitelském úvěru,“ doplnila Jelínková. Tento paragraf nařizuje, co musí reklama na půjčku obsahovat.

Zástupce AAA Auto to však popřel. „Jednalo se pouze o individuální pochybení administrativního charakteru, které bylo na dané pobočce odstraněno ihned po kontrole. To potvrzuje i skutečnost, že jsme nebyli ČOI za obdobný problém pokutováni na žádné jiné pobočce,“ sdělil k půlmilionovému trestu. Když se MF DNES dotázala na ony tři pokuty v minulosti, mluvčí napsal, že v minulosti byli pokutováni za jednání odlišné povahy. Na otázku, za co tedy tři zmíněné pokuty byly, už redakce nedostala konkrétní odpověď. „Vzhledem k tomu, že jsme se ještě nerozhodli, jak budeme dále postupovat, nebudeme uvádět žádné další detaily,“ napsal Häckl.

ČOI se chce na trh s ojetými auty letos ještě více zaměřit. Nejen v souvislosti s půjčkami, ale také kvůli omlazování aut stáčením tachometrů. Šéf ČOI Bezecný přitom na nedávném semináři v Poslanecké sněmovně přiznal, že možnosti inspektorů odhalit stočený tachometr jsou velmi omezené.

Stát chce proto vytvořit veřejně dostupnou databázi, která by umožnila spotřebitelům i prodejcům zjistit údaje o skutečném počtu najetých kilometrů u konkrétního vozidla.