Z rezervačního systému společnosti v úterý odpoledne například zmizely na lince z Prahy do Liberce nejnižší ceny pod 59 korun. Na lince do Brna sice i nadále bylo možné koupit jízdenky za 79 korun, v této ceně ale už nebylo možné pořídit větší počet jízdních dokladů a při rezervaci více míst systém automaticky nabízel vyšší ceny.
Flixbus začne v Německu jezdit i s vlaky, bude spolupracovat s Leo Express |
Nové cenové podmínky konkurence chce nyní RegioJet detailněji prozkoumat a rozhodnout se, zda firma podá připravovanou žalobu kvůli podezření z nekalých soutěžních praktik. „Musíme si to spočítat, ale myslím si, že se do nákladu ještě nedostanou,“ vzkázal MF DNES Jančura. Pokud se jeho podezření potvrdí, je na místě uvažovat i o vymáhání případné škody.
Flixbus na dotazy ohledně změny cen neodpověděl. Už v pondělí ale společnost uvedla, že vzhledem ke konkurenčnímu prostředí v Česku podobné informace nesděluje.
Flixbus vstoupil na trh české vnitrostátní dopravy vloni v létě a od té doby několikrát oznámil zlevňování jízdenek. Právě na to poukazoval jeho tuzemský konkurent, podle kterého není v pořádku, že nový dopravce ceny se zápornou marží využívá dlouhodobě. Takovéto ceny je možné brát jako marketingovou akci s cílem k sobě nalákat zákazníky. Ti si během ní mohou nové služby vyzkoušet a rozhodnout se, kterou společnost budou do budoucna využívat. Pokud ale takováto podnákladová akce trvá přes půl roku, je jasné, že už nejde o marketing, ale o snahu ekonomicky zlikvidovat konkurenci, dodal šéf žlutých autobusů.
Jančura versus Flixbus. Autobusová válka může zvednout cenu jízdenek |
I Jančurovy autobusy konkurence v minulosti obviňovala z podnákladových predátorských cen. Za postup proti konkurenční společnosti Asiana dostala Jančurova Student Agency pětimilionovou pokutu od antimonopolního úřadu. Firma s verdiktem nesouhlasí a tvrdí, že na lince nikdy nejezdila pod náklady. Následné soudy ale rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže potvrdily.