RegioJet si stěžuje na podnákladové ceny Flixbusu u Evropské komise

  10:52aktualizováno  10:52
RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury si stěžuje na údajné podnákladové ceny konkurenčního Flixbusu u Evropské komise. Kvůli nízkým cenám zeleného dopravce na českém trhu poslal stížnost evropské komisařce Margrethe Vestagerové. Firmě zároveň poslal předžalobní výzvu, ve které po něm požaduje zvýšení cen.

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

„Flixbus více než 9 měsíců po vstupu na trh jezdí za ceny, které pokrývají jen 55 procent nákladů. Jedná se o nekalou soutěž s cílem ovládnout trh a poškodit podnikání ostatních dopravců na trhu,“ uvedl v tiskové zprávě RegioJet. FlixBus zatím výzvu neobdržel a svoje podnikání považuje za férové v mezích zákona, napsala ČTK mluvčí Martina Čmielová.

RegioJet obvinil celoevropsky působícího konkurenta  z predátorského chování na trhu už začátkem roku, když uvedl, že kvůli cenám v zelených autobusech připravuje žalobu. Tu podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje podá, pokud Flixbus na předžalobní výzvu nezareaguje. Podle majitele žlutých autobusů a vlaků Radima Jančury nepřišel Flixbus do Česka místním dopravcům konkurovat, nýbrž je od samého začátku plánoval vytlačit z trhu, případně místní konkurenci koupit.

„Na český trh vstoupil proto, aby nás donutil zezelenat a stát se součástí jejich sítě a platit jim z každé jízdenky 30 procent,“ uvedl Jančura. Podle něj měl Flixbus právo jezdit za ceny nepokrývající ani náklady na provoz dva nebo tři měsíce po vstupu na trh. To je dostatečně dlouhá doba, aby si cestující nového dopravce vyzkoušeli a rozhodli se, zda se vrátí k původním společnostem, nebo u Flixbusu zůstanou.

Odhad, že Flixbus jezdí za ceny pokrývající přibližně polovinu nákladů, vychází z analýzy, kterou si RegioJet nechal zpracovat. Vychází z předpokladu, že by zelené autobusy jezdily v průměru plné z 80 procent. Podle analýzy průměrný cestující na linkách Flixbusu z Prahy do Brna, Plzně, Liberce, Českého Krumlova a Karlových Varů platí cca 0,35 Kč za 1 km bez DPH. Na ostatních linkách, kde už společnost získala monopol, jsou kilometrové ceny dvakrát až třikrát vyšší, argumentuje RegioJet.

Reklama společnosti Flixbus láká cestující na sympatického řidiče:

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Už by to nebyly dálnice, říká o zákazu jízdy kamionů vlevo šéf svazu dopravců

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

V návaznosti na kolaps dopravy na nejvytíženější české dálnici D1 oznámil ministr dopravy Dan Ťok záměr zakázat na...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

Najdete na iDNES.cz