Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusoví odboráři posunuli stávku o den

  15:39aktualizováno  23:05
Situace autobusové dopravy na Ústecku se dále přiostřila. Odboráři z obou společností, které v kraji zajišťují spoje, od půlnoci vyhlásili stávku. Hodinu před jejím začátkem ji ale posunuli o den. Počkají na výsledek středečního jednání zastupitelů.
Řidiči se bojí o práci, chtějí delší kontrakt.

Řidiči se bojí o práci, chtějí delší kontrakt. | foto: Iveta LhotskáMF DNES

„Stávka se týká všech spojů, které zajišťuje ČSAD Česká Lípa a Dopravní podnik Ústeckého kraje. Nevyjede ani kolo,“ řekl odpoledne iDNES.cz mluvčí krizového štábu Josef Provazník.

Odborům vadí, že kraj si u ČSAD Česká Lípa objednal autobusové spoje jen do konce roku. Zaměstnanci se bojí, že přijdou o práci.

„Vyzýváme k dohodě, která zajistí zaměstnancům sociální jistoty a kvalitní dopravu občanům Ústeckého kraje,“ dodal Provazník. Podle něj se stávky zúčastní přibližně 600 lidí.

Odboráři se v úterý večer sešli s ústeckým radním pro dopravu Milanem Francem. Po ní oznámili, že se musí poradit o dalším postupu.

Nakonec se rozhodli stávku o den odložit. Od středečního jednání zastupitelů kraje si slibují prodloužení smlouvy s ČSAD Česká lípa do 2. června 2007. Když se tak nestane, autobusy ve čtvrtek zřejmě nevyjedou.

O objednání dopravy na příští rok mají krajští zastupitelé rozhodnout na středečním zasedání. Po něm by ČSAD mohla dostat objednávku do 2. června příštího roku. Odboráři říkají, že by jim stačil příslib a záruky od hejtmana. „V tom případě jsme schopni se během noci sejít a stanovisko změnit,“ říká Provazník.

Kraj: Autobusy musí vyjet
Postoj kraje je ale nekompromisní. Podle mluvčí Šárky Roudnické autobusy vyjet musí. „Pokud nevyjedou poruší nejen české, ale v současné chvíli už i evropské zákony. DPÚK ma nakázáno jezdit takzvaným vrchnostenským nařízením, které bylo vydáno v souladu s evropským právem,“ řekla iDNES.cz mluvčí.

Kraj je připraven ve středu vypravit všech 587 školních spojů, na zajištění dalších pracuje. „Dopravní podnik Ústeckého kraje a ČSAD Česká Lípa jednají v souladu, a to nejen proti představitelům Ústeckého kraje, ale i proti všem obyvatelům, kteří denně využívají autobusovou dopravu,“ komentoval chování firem hejtman Jiří Šulc.

Autobusy DPÚK nejezdily na svých trasách už čtyři dny počátkem srpna. Příčinou byly dlouhodobé spory s krajem o peníze. Tehdy šlo ale o rozhodnutí firmy, teď protestují zaměstnanci.

Šulc dodal, že kraj je připraven znovu podat podnět k antimonopolnímu úřadu. Ten už dříve konstatoval, že DPÚK zneužil dominantního postavení, když spoje nevypravil a oznámil to pouhých pět dnů před přerušením provozu, řekl Šulc.

„Tentokrát dopravce ještě vystupňoval svůj nátlak tak, že přerušení dopravy oznámil pouhých devět hodin předem,“ dodal.

Od 9. září budou na linkách DPÚK jezdit autobusy sesterské firmy ČSAD Česká Lípa. Firma, která má s DPÚK stejného majitele, od DPÚK převzala většinu jeho řidičů.

Gandalovič: DPÚK zneužíval svého postavení
Ostrou kritiku si vedení dopravního podniku vyslechlo z úst nového ministra pro místní rozvoj Petra Gandaloviče.

„Dlouhodobě byla velmi obtížná komunikace s Dopravním podnikem Ústeckého kraje, který zneužíval svého dominantního postavení. V podstatě se dá říct monopolního,“ nebral si ministr servítky.

Gandalovič se opřel i o vyjádření antimonopolního úřadu. Navíc hájil kroky hejtmana. „Hejtman prostě byl ten, kdo řekl - ne, takhle to dál nejde. Místo toho, aby byla na druhé straně ochota k jednání, tak spíš ten podnik prostě přistoupil k tomu, že nás začal vydírat, a pak si vzal za rukojmí samotné občany.“

Autoři:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

V mínusu 4,5 miliardy. Vítkovice loni vytvořily rekordní ztrátu

Vítkovice Machinery Group (ilustrační foto)

Strojírenská společnost Vítkovice, a. s., která zastřešuje služby pro své dceřiné společnosti z bývalé skupiny...

Najdete na iDNES.cz