Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Každý čtvrtý autobus je už na plyn, stát pro ně chystá další dotace

  5:01aktualizováno  5:01
Velké dotace a levný provoz díky prakticky nulové spotřební dani výrazně pomohly prodejům autobusům na stlačení zemní plyn (CNG). Stát je chce dotovat i letos.

Dopravní podnik Jihlava řeší petici podniků, které chtějí, aby i k nim zajížděly autobusy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle údajů Českého plynárenského svazu stoupl podíl autobusů na CNG na 26 % ze všech nově registrovaných autobusů u nás. Meziročně se jejich počet více než zdvojnásobil.

Tuzemští dopravci si loni koupili celkem 355 CNG autobusů, prodeje nových autobusů stouply na rekordní počet 1 350 vozů. Nejvíce autobusů na plyn přibývá v městské dopravě. Celkové registrace nových autobusů na plyn stouply meziročně trojnásobně.

Plynaři sami připouštějí, že za boomem autobusů na plyn jsou především dotace, současně však upozorňují, že řada dopravců si objednává autobusy na CNG i bez podpory. „I bez dotací se jim autobusy na CNG vyplatí a navíc šetří životní prostředí,“ říká Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu. Autobus na CNG je sice dražší než na naftu, ale současně je jeho provoz levnější: zemní plyn nemá na rozdíl od nafty téměř žádnou spotřební daň. Sazba je v desítkách haléřů, za naftu se platí přes deset korun.

Komerční linky příspěvek nezískají

Evropské peníze na nákup plynových autobusů šly zatím z rozpočtu Státního fondu životního prostředí, který podporoval nákup těchto vozidel ve vybraných oblastech s nejhorším ovzduším. Letos začne peníze rozdělovat ministerstvo pro místní rozvoj v Integrovaném regionálním operačním programu.

Fotogalerie

Na nákupu nízkoemisních a bezemisních vozidel, kam spadají hlavně plynové autobusy, má připraveno 1,3 miliardy korun. O dotace budou plynové autobusy soupeřit i s tramvajemi nebo trolejbusy.

Dotace může dosáhnout až 90 % nákladů. Dosáhnou na ni ale jen městy vlastněné dopravní podniky nebo dopravci, kteří provozují autobusovou dopravu v závazku veřejné služby. Komerční linky příspěvek nezískají.

První roky provozu panovaly mezi cestujícími obavy o bezpečnost, ty jsou ale naprosto zbytečné. Roky provozu nepřinesly žádné nehody, které by souvisely s tím, že autobusy jezdí na plyn.

Autobusy na zemní plyn mají například silnější tlakové nádoby vyráběné z kompozitů, zápalná teplota je vyšší než u nafty či benzinu. Navíc jsou nádoby vybaveny bezpečnostními ventily s pojistkami, které se například automaticky uzavírají při havárii vozu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ryanair ve velkém promazal letecké spoje, Prahy se to týká už za týden

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair zruší v příštích týdnech až 50 letů denně. Už zveřejnila úplný seznam stornovaných spojů, a to od třetího...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Vzory dálničních kupónů emise 2018 (R - roční, M - měsíční, D - desetidenní)
Roční dálniční kupón na příští rok bude ve žluté barvě, nezdraží

Roční dálniční kupon pro rok 2018 bude vyveden ve žluté až zlaté barvě. Jeho podobu, stejně jako podobu doplňkových kupónů - měsíčního a desetidenního,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.