Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

  14:46aktualizováno  14:46
Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy společnosti FlixBus. Ty navíc u vybraných spojů hodlají nabízet několik jízdenek jen za symbolické ceny, třeba za 25 korun, a to z propagačních důvodů.

Autobusy Flixbus a Regiojet | foto: iDNES.cz

Nové nižší ceny nabízí RegioJet z Prahy do Brna, Českých Budějovic, Českého Krumlova, Karlových Varů, Plzně a Liberce. Ceny jízdenek se budou nově dynamicky odvíjet od obsazenosti konkrétního spoje, podobně jako u letenek. I to je novinka, kterou na český trh přinesl dopravce FlixBus a nyní na ni přechází i RegioJet.

Pro cestující to bude znamenat změnu – u spojů v atraktivních časech zaplatí více než dosud, zvláště pokud budou vyčkávat s nákupem jízdenky na poslední chvíli.

„Na systém dynamických cen přecházíme, ačkoli nejsme jeho příznivcem – reagujeme citlivě na vývoj trhu,“ říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet. Ten zároveň poznamenal, že systém dynamického jízdného může cenu řadové jízdenky vyšroubovat u konkurence až na stovky korun. RegioJet hodlá ale nadále garantovat maximální cenu jízdenky v původní cenové hladině.

Další novinkou pro cestující je možnost zrušení rezervace až patnáct minut před odjezdem u obou konkurenčních dopravců. U RegioJetu tak dosud musel cestující učinit nejméně třicet minut před odjezdem, jinak mu jeho jízdenka propadla.

Jančura nevede cenovou válku poprvé

Pro společnost Student Agency, která dopravu pod značkou RegioJet provozuje, nejde o první cenovou válku v autobusové dopravě. Už šest let trvají soudní spory mezi ní a společností Asiana, kterou žluté autobusy vytlačily z linky mezi Prahou a Brnem, připomněla agentura ČTK.

Kvůli zneužití dominantního postavení na trhu následně potrestal Student Agency Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pětimilionovou pokutou. Firma verdikt antimonopolního úřadu napadla u soudu, nicméně celý proces doposud není ukončen. Podle antimonopolního úřadu nebyla pokuta udělena za nízké ceny, které byly výhodné pro cestující, ale proto, že jejich cílem bylo vytlačit z trhu konkurenci.

Asiana po příchodu na linku nastavila ceny na padesát korun. Student Agency, která na trhu získala dominantní postavení, v reakci na to pro majitele kreditních jízdenek snížila jízdné ze sto padesáti na padesát korun u spojů, které vyjížděly ve stejnou dobu jako autobusy Asiany. Poté, co Asiana z trhu odešla, se ceny zvýšily na pětadevadesát korun.

„Závěry šetření ÚOHS dodnes považujeme za nesprávné. ÚOHS jednak špatně vymezil trh, kdy vůbec nevzal v potaz na trase Praha - Brno vlakové spoje. Zároveň naše linka Praha - Brno nikdy nebyla ve ztrátě a tudíž i při nasazení cen, kterými jsme tehdy reagovali na vývoj na trhu, jsme nebyli podnákladoví,“ vysvětlil pro iDNES.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...
O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.