Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Dan Materna, MAFRA

Autodopravci odmítají Bártův plán - podporu železnice i rozšíření mýta

  • 44
Sdružení autodopravců ČESMAD nesouhlasí se zavedením mýta na silnicích II. a III. třídy. Postihne to podle nich malé regionální podnikatele, nikoliv velké firmy. Rýpli si i do dopravní "superstrategie" ministra Víta Bárty. Zlevnění dopravy na železnici považují za diskriminační.

Dopravci namítají, že mýto nemůže zároveň regulovat dopravu a zároveň naplňovat rozpočty krajů a navíc bude mít dopad zejména na drobné podnikatele.

Sdružení ČESMAD nemá problém se zpoplatněním silnic I. třídy, které v některých regionech nahrazují chybějící dálnice, je ale proti zpoplatnění silnic II. a III. třídy, na kterých by se mohlo platit od roku 2013.

Martin Špryňar

"Rozhodně to nepostihne velké firmy a dopravce, ale místní živnostníky, zedníka, který si potřebuje na stavbu dovézt avií nebo tatrou materiál, lakýrníka, který si potřebuje dovést náčiní, postihne to pekaře, kteří musejí rozvést do vesnic pečivo. Pakliže se mýto rozšíří, toto budou hlavní poražení v celé kauze," uvedl tajemník ČESMAD Martin Špryňar. Podle něj bude muset stát zajistit návratnost mýtného systému, což bude mít určitě dopad právě na malé podnikatele.

Podle náměstka ministra dopravy Martina Sýkory zatím probíhají přípravy na veřejnou soutěž na provozovatele rozšířeného mýtného systému. "V tuto chvíli je jasné, že půjde o všechny silnice první třídy," řekl Sýkora.

Mýto ale budou platit kamiony i za některé úseky na silnicích druhé a třetí třídy. Ministerstvo oslovilo kraje, aby jim poslali jejich návrhy. Do konce března chce ministerstvo vybrat, jaké úseky to budou a vyhlásit soutěž. Zatím není ale jasné, zda budou nákladní vozy platit i za průjezd obcemi nebo jen mimo obec.

Jedním z argumentů pro rozšiřování mýta je úleva přetíženým obcím, přes které dopravci objíždějí zpoplatněné úseky. S tím také ČESMAD nesouhlasí, odvolává se na průzkum ministerstva dopravy, z něhož vyplynulo, že objíždění je problém v řádu několika jednotek procent.

Sdružení autodopravců kritizuje také dopravní "superstrategii" Víta Bárty, která počítá se zvýhodněním železniční dopravy. Špryňar nezpochybňuje, že je železniční doprava ekologičtější, ale obává se, že by její podpora diskriminovala silniční přepravu. Dopravcům by se líbily například bonusy za převod nákladu na železnici, které by mohly mít například formu daňových úlev. Podle ČESMAD je také nutné dokončit transformaci, odpolitizovat a prodat České dráhy a ČD Cargo.

"Strategii lze považovat jen za polotovar, ale v žádném případě koncepci, nebo dokonce superkoncepci," dodal tajemník sdružení, které žádá, aby ministerstvo dopravy dokument předělalo. Kromě toho dopravcům vadí, že s nimi nikdo dokument nekonzultoval.

,